Багато пасажирів Укрзалізниці не знають елементарних правил перевезення, обов'язки провідників, начальника поїзда і про послуги, які зобов'язані надавати безкоштовно.
Однак все це закріплено в одному документі - "Правилах перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України". Що міститься в цьому документі – читайте нижче.
Працівники залізниці повинні бути ввічливими з кожним пасажиром, відправником і одержувачем вантажобагажу. Проявляти турботу та увагу, вживати заходів щодо усунення недоліків в обслуговуванні громадян незалежно від того, за яких обставин і з чиєї вини вони виникли (п.1. 4)
Є різні купе для пасажирів: Купе змішане (незалежно від статі), Купе жіноче або чоловіче (продаж проїзних документів тільки для осіб відповідної статі), Купе сімейне (продаж квитків для членів однієї сім'ї від 3 осіб, оформляється на одному бланку) (п. 2.27)
Пасажири можуть замовити покупку квитка телефоном і попросити про доставлення за місцем роботи, відпочинку або проживання. (п. 2.36)
Якщо з вини перевізника пасажир не зміг виїхати з пункту пересадки або йому не надали вказане місце у квитку, то дійсність квитка може продовжуватися. Крім того, є і нюанси з приводу запізнення на поїзд або втрати квитка.
Якщо пасажир повідомив про запізнення на поїзд не пізніше, ніж через годину після відправлення поїзда - дія квитка зберігається.
Якщо пасажир не зміг виїхати вчасно через хворобу або нещасний випадок – потрібно надати довідку з медустанови не пізніше, через 10 днів після одужання разом з проїзним документом – і в такій ситуації можна оформити нову поїздку протягом доби після відмітки.
Якщо потрібно терміново виїхати в інше місто через нещасний випадок або смерть – вам дадуть квиток в першу чергу. Але потрібно надати підтвердження.
Крім того, є великий список категорій пасажирів, які мають право отримати квиток безкоштовно, з істотною знижкою і позачергово.
Якщо пасажир купив квиток від однієї станції, а здійснив посадку на іншій (за маршрутом дії поїзда), то він має право зайняти своє місце, вказане у квитку.
Якщо сталася помилка і на одне місце продали два квитки, начальник поїзда і провідник зобов'язані пустити пасажирів у вагон і забезпечити йому місце. Після цього складається акт, який також доведеться підписати й пасажиру.
Якщо у вагоні відсутнє місце, яке зазначено у квитку, начальник поїзда повинен забезпечити пасажиру місце в іншому вагоні, в тому числі й вище класом і без доплати. Якщо пасажир погодиться на місце у вагоні нижче, то йому покладена доплата.
Якщо пасажиру місце знайти не зможуть в цьому поїзді, то можуть запропонувати в іншому з переоформленням проїзних документів безкоштовно. Якщо жоден з варіантів пасажира не влаштує - повинні повернути вартість проїзду і послуг.
Якщо пасажир помилково сів не в той поїзд, який вказаний в його документі, то він повинен покинути його на найближчій станції. Начальник поїзда складає акт, який дає право повернутися на станцію відправлення поїзда безкоштовно.
Якщо пасажир через це не встиг на свій поїзд, то йому потрібно надати акт і проїзний документ, щоб оновити свій квиток і придбати нову плацкарту.
У деяких випадках пасажири можуть здійснити посадку без квитка, з дозволу начальника поїзда. Проїзні документи в таких ситуаціях оформляються в поїзді.
На одного пасажира передбачено вагу ручної поклажі до 36 кг, але обсяг не повинен перевищувати відведений на одного пасажира місця для багажу.
Місця для багажу розподіляються так: ящики під нижніми полицями – для багажу пасажирів на нижніх полицях. Для пасажирів верхніх полиць - полиці для багажу над ними або полиця над дверима в купе. Пасажири можуть між собою домовлятися.
1. Якщо пасажир знаходиться в явно вираженому нетверезому стані та порушує правила проїзду, громадський порядок, заважає спокою інших пасажирів. На квиток ставиться позначка: "відмовлено в перевезенні на підставі 8.38 Правил".
2. Якщо пасажир в стані захворювання і вимагає медичної допомоги. У такій ситуації пасажира з речами видаляють з поїзда за участю медперсоналу. Якщо пасажир в несвідомому стані, то його речі з документами передають начальнику вокзалу (або станції).
3. Якщо у пасажира виявили заборонені для перевезення предмети та речовини й він відмовляється видалити їх з поїзда – його можуть висадити.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що експерт дав поради про те, як втихомирити неадеквата в поїзді Укрзалізниці.
А також ми писали про те, що з Києва до Одеси запустили елітний поїзд з душем.