Незважаючи на підвищення акцизних ставок, тютюнові компанії продовжують знижувати вартість своєї продукції - за останні два місяці максимальні роздрібні ціни на сигарети впали на 2-3 гривні. За оцінками експертів, зниження середньозваженої ціни на ринку на 1 гривню з пачки призводить до бюджетних втрат в розмірі близько 800 млн грн на рік, пише "Дзеркало тижня".
Очевидно, пише видання, що одного підвищення акцизів не достатньо для того, щоб бюджетні надходження зростали, а сигарети ставали менш доступними. Експерти пропонують ввести мінімальну ціну на сигарети.
"Зниження вартості сигарет в даному випадку пояснюється з одного боку тим, що виробники намагаються розширити ринок і ведуть цінову боротьбу за споживача. З іншого боку - це своєрідна корпоративна війна, яка завжди присутня на тютюновому ринку. З точки зору громадського здоров'я найбільш ефективним є саме підвищення ціни. Існує кілька варіантів, як цю ціну підвищити. Один, який Україна вже використовує та буде використовувати - підняття акцизів. Інший, який також часто застосовують - встановлення мінімальної роздрібної ціни, нижче якої виробники просто не можуть продавати сигарети. На сьогоднішній день це оптимальні варіанти впливу на ціну і найкращий спосіб боротьби з тютюнопалінням", - пояснила "Дзеркалу тижня" експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Ангела Бочі.
За даними видання, тютюнові кампанії пояснюють, що перед кожним підвищенням акцизів свідомо працюють "на склад", виробляючи рекордні партії продукції, на які нараховуються діючі, а не підвищення незабаром податки. Формально, "буква" закону не порушується. Але в результаті, після вступу в силу нових ставок податків, продукція за старими цінами" знаходиться в роздробі ще багато місяців, дозволяючи їм знижувати ринкову вартість, зазначає видання.
Керівник "Українського центру з контролю над тютюном" Андрій Скіпальський вважає неприпустимим, що сигарети в країні дорожчають повільніше, ніж масло, хліб та цукор. Більш того, це прямо суперечить Рамковій Конвенції ВООЗ по боротьбі проти тютюну. Введення мінімальної роздрібної ціни з наступного року, наприклад, може призвести до зростання середньозваженої ціни на ринку мінімум на 2 грн і створити додатково близько 1,6 млрд грн податкових надходжень до 2016. В результаті доступність сигарет скоротиться, а вартість тютюнової продукції і, відповідно, бюджетні надходження від галузі гарантовано підвищаться, пише видання.