Закон "Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування і покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зборів" не може бути застосований на практиці ані правоохоронними органами, ані судом за відсутності в законодавстві механізмів його реалізації. Про це заявив член Ради суддів України, заступник голови Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ Павло Гвоздик, повідомляє прес-служба ВССУ.
"Законом від 19 грудня 2013 року чітко не визначено коло осіб, на яких він поширюється, оскільки вжитий термін "учасники акцій протесту і масових заходів" не дає змогу визначити, кого саме слід вважати такими. Також незрозуміло, які масові заходи маються на увазі в законі, оскільки у вказаний період часу на території України відбувалася велика кількість концертів, виставок, спортивно-видовищних та інших масових заходів", - зазначає Гвоздик.
При цьому, за його словами, вичерпний перелік випадків звільнення від кримінальної відповідальності містить Кримінальний кодекс, і в ньому немає зазначеної в новому законі формулювання.
"Прийнятий 19 грудня 2013 року закон передбачає фактично новий вид звільнення від кримінальної відповідальності, при цьому не передбачений Кримінальним кодексом України. Як наслідок, у Кримінальному процесуальному кодексі України відсутня і процедура його застосування. Таким чином, в українському законодавстві немає норм, що регулюють процедуру ініціювання, розгляду, прийняття рішення про звільнення від відповідальності відповідно до положень прийнятого закону, оскарження прийнятих рішень, визначення посадових осіб, які повинні здійснювати відповідні дії", - підкреслює Гвоздик.
Суддя вказує на те, що на сьогодні єдиним видом звільнення від відповідальності, який може відбутися за рішенням Ради, є амністія. Однак у прийнятому законі амністія не згадується, а його положення майже повністю не відповідають законодавству, що регулює питання її застосування (наприклад, амністовано може бути виключно особу, яка визнана винною у вчиненні злочину обвинувачена вироком суду, а прийнятий закон дає змогу звільняти від відповідальності і підозрюваних під час досудового розслідування).
"Також неможливо реалізувати положення закону, які забороняють відкривати нові кримінальні провадження. По-перше, кримінальні провадження згідно з Кримінальним процесуальним кодексом України не відкриваються, оскільки на цій стадії процесу немає необхідності приймати яке-небудь окреме рішення, в тому числі про відкриття кримінального провадження. По-друге, досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань безальтернативно, тобто фактично в автоматичному режимі", - резюмує Гвоздик.