Різкою критикою відреагував на доповідь Міждержавного авіаційного комітету (МАК) про підсумки розслідування відносно краху Ту-154 10 квітня 2010 р. брат загиблого польського лідера Леха Качинського - Ярослав Качинський. За його словами, результати розслідування, оприлюднені сьогодні в Москві, - це насмішка над Польщею. Я.Качинський також розкритикував доповідь МАК за брак інформації з обставинами аварії повітряного судна та "однобокість" представлених відомостей, передає РБК з посиланням на Reuters.
"Доповідь перекладає всю провину на польських пілотів і Польщу без будь-яких доказів", - зазначив брат-близнюк Л.Качинського на сьогоднішній прес-конференції у Варшаві. При цьому, на думку Я.Качинського, ніякого психологічного тиску на пілотів Ту-154 і примусу зробити небезпечну приземлення не чинилося. "У мого брата не було схильності до суїциду", - зауважив він.
Я.Качиньський також заявив, що партія "Право і справедливість", лідером якої він є, буде закликати парламент Польщі відкинути результати розслідування МАК.
Нагадаємо, раніше сьогодні прем'єр-міністр Польщі Дональд Туск перервав свою відпустку після оприлюднення даних розслідування загибелі літака під Смоленськом. Після повернення до Варшави Д.Туск має намір обговорити підсумки доповіді МАК з главою польської комісії з розслідування цієї авіакатастрофи, міністром внутрішніх справ і адміністрації Польщі Єжи Міллером. Очікується, що вже завтра польський прем'єр проведе прес-конференцію і прокоментує розслідування МАК.
Нагадаємо, згідно з оприлюдненими сьогодні висновків МАК, причиною авіакатастрофи, яка сталася 10 квітня 2010 р. в районі аеродрому Північний під Смоленськом і потягнула за собою загибель президента Польщі Л. Качиньського, стали дії екіпажу, зокрема неприйняття своєчасного рішення про вихід на запасний аеродром, заявила голова МАК Тетяна Анодіна. За її словами, літак Ту-154 перед вильотом з Варшави був справний, двигуни і системи літака працювали без відмови. Згідно з результатами розслідування МАК, пожежі, вибуху і руйнування літака до зіткнення з перешкодами не було.
Т.Анодіна додала, що у командира літака був "психологічний конфлікт мотивів". Глава МАК розповіла, що, з одного боку, командир розумів ситуацію з поганими метеоумовами при посадці, з іншого - "сильну мотивацію посадки саме на аеродром призначення мало те, що у разі відходу на запасний аеродром льотчик міг очікувати негативної реакції головного пасажира".
Фахівці авіакомітет вважають, що на пілотів лайнера чинився психологічний тиск. У крові головнокомандуючого польськими ВПС Анджея Бласік, у момент катастрофи знаходився в кабіні пілота, виявили 0,6 проміле алкоголю. Через бажання високопоставлених пасажирів приземлитися командир екіпажу пішов на невиправданий ризик і спробував посадити літак.
Глава технічної комісії МАК Олексій Морозов розповів, у свою чергу, що наземний диспетчер не видавав дозволу на посадку літака Л.Качиньського в складних погодних умовах на аеродромі Північний. Експертами встановлено, що диспетчер фактично не дозволив лайнеру посадку, залишивши це питання цілком на розсуд командира повітряного судна.
Відзначимо, що раніше Д.Туск заявляв, що доповідь МАК в будь-якому випадку є необ'єктивним. За словами голови польського уряду, провину в катастрофі літака несуть на собі як загиблі пілоти борту, так і диспетчери аеропорту Північний, дозволили посадку літака. "Це одна з причин, по яких ми не вважаємо доповідь МАК абсолютно об'єктивним", - зазначив він. На думку Д.Туска, причиною аварії стало рішення пілотів літака піти на посадку. "Сьогодні ми можемо говорити про те, що катастрофи не було б, прийми пілоти інше рішення", - підкреслив прем'єр-міністр. Вина диспетчерів полягає в тому, що вони дозволили посадку борту, зазначив глава уряду.
Нагадаємо, 10 квітня 2010 р. в 9:50 в Смоленської області під Печерському при заході на посадку в аеропорт Північний в умовах сильного туману розбився літак Ту-154 президента Польщі. На борту були 96 людей, 88 з яких летіли у складі офіційної делегації. Всі пасажири літака загинули, у тому числі президент Польщі Лех Качинський з дружиною, високопоставлені державні чиновники, представники силових органів і військового командування, відомі громадські діячі Польщі.