Виведення закупівель природного газу зі сфери дії закону про держзакупівлі дозволить знизити вартість газу за рахунок закупок у Європі, - Міненерговугілля
Ухвалення проекту Закону України "Про внесення зміни до статті 2 Закону України "Про здійснення державних закупівель" є необхідним для здійснення оперативної закупівлі вуглеводнів на енергетичних площадках в Європі з метою формування резервів в Україні та дозволить здешевити вартість газу для українських споживачів. Про це йдеться в прес-релізі Міненерговугілля.
"Біржова та позабіржова торгівля газом на ліквідних ринкових спеціалізованих майданчиках сприяє розвитку вільного ціноутворення та дає змогу закупівлі значних обсягів газу за ціною нижчою, ніж передбачено довгостроковими контрактами між НАК "Нафтогаз України" та ВАТ "Газпром". За оцінками головних гравців європейського спотового ринку газу, всі комерційні закупівлі газу, що дають прибуток держкомпаніям, повинні бути виведені зі сфери держзакупівель, що регулюються тендерами. Таким чином, ухвалення означеного законопроекту дасть можливість українським підприємствам, у тому числі - держсектору, стати більш конкурентоспроможними на світовому ринку та отримати ефективне джерело постачання енергоносіїв, альтернативне довгостроковим контрактам", - вважають в Міненерговугілля.
В той же час, в міністерстві зазначають, що головною проблемою при здійсненні вітчизняними державними підприємствами закупівель природного газу є питання чинних правовідносин у сфері здійснення державних закупівель. Зокрема, такі правовідносини не в повній мірі відповідають принципам та правилам роботи, визначеним директивами Європейського Союзу, у тому числі директивою 2004/17/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 31.03.2004, що координує процедури закупівель установами, що діють у водному, енергетичному, транспортному та поштових секторах;
Також, на думку аналітиків, чинне законодавство обмежує можливості підприємств щодо прийняття оперативних комерційних рішень при закупівлі енергоресурсів і не дає змоги здійснювати закупівлю природного газу за стандартизованими формами угод, на ліквідних ринкових спеціалізованих майданчиках, біржах, аукціонах, через систему електронних торгів: суб'єкти міжнародного енергетичного ринку використовують стандартизовані форми угод, а саме договори за формою ISDA (версія міжнародного договору для укладання позабіржових термінових угод) та договори за формою розробленою Європейською Федерацією Енерготрейдерів (EFET).
Варто зазначити, що експерти Головного науково-експертного управління рекомендують ВР не підтримувати такі зміни до закону про держзакупівлі і у висновку щодо законопроекту звертають увагу на те, що вони "не повною мірою узгоджуються з основною метою цього закону, яка полягає у створенні конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобіганні проявам корупції у цій сфері, розвитку добросовісної конкуренції, забезпеченні раціонального та ефективного використання державних коштів".
В свою чергу, член парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики і ядерної безпеки Олександр Гудима вважає, що прийняття законопроекту знизить прозорість у держзакупівлі природного газу.
Нагадаємо, 9 квітня ц.р. у Верховній Раді України (ВР) був зареєстрований законопроект № 10305 ініційований Кабінетом міністрів України про внесення зміни до статті 2 закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо закупівлі природного газу).