Законопроект прийнято в першому читанні
Верховна Рада України підтримала в першому читанні за основу законопроект №1797-1 "Про страхування". За проект закону з другого разу проголосували 242 парламентарія, передає кореспондент РБК-Україна.
Спочатку законопроект підтримали 223 нардепа при мінімально необхідних 226.
"Нова редакція Закону України "Про страхування" враховує базові рекомендації Директиви 2009/138/ЄС Європейського парламенту та Ради від 25 листопада 2009 року "Про початок і ведення діяльності у сфері страхування та перестрахування включаючи платоспроможність II", - йдеться в пояснювальній записці.
зокрема, документом пропонується встановити реєстрацію страховиків виключно у формі акціонерного товариства і введення нового порядку їх реєстрації; створення інституту професійних перестраховиків та виділення у зв'язку з цим перестрахування осібно серед інших видів страхування, для здійснення якого необхідно отримати ліцензію; встановлення порядку розкриття інформації страховиками для забезпечення надійного захисту страхувальників та запровадження пруденційного нагляду за страховою діяльністю
Також проектом закону пропонується визначити встановлення вимог платоспроможності, які враховують якість активів страховика, його системи управління та розкриття інформації; визначення умов доступу до діяльності на території України страховиками-нерезидентами; надання дозволу на здійснення транскордонного страхування у випадках, встановлених законодавством України; встановлення вимог до власників істотної участі та порядку набуття істотної участі у страховика
Актом передбачається встановлення вимог до системи корпоративного управління страховика; визначення порядку регулювання посередницької діяльності на території України у відповідності з законодавством ЄС; визначення правового статусу актуаріїв, аудиторів у сфері страхування; надання можливості впровадження інституту саморегулювання для страховиків тощо
Наголошується, що транскордонне страхування ризиків, пов'язаних з морськими перевезеннями, комерційною авіацією, запуском космічних ракет і фрахтом (включаючи супутники), можна здійснювати у разі, якщо об'єктом страхування є майнові інтереси, пов'язані з товарами, які транспортуються, та/або транспортним засобом, яким вони транспортуються, та/або будь-яка відповідальність, що виникає у зв'язку з таким транспортуванням
Підкреслюється, що страховик повинен систематично подавати Уповноваженому органу інформацію про перелік пов'язаних осіб з метою здійснення Уповноваженим органом пруденційного нагляду за страховиком. Міжнародна практика свідчить, що більшість банкрутств страховиків було обумовлено саме через укладення численних угод із пов'язаними особами на дуже вигідних умовах для останніх, що підриває платоспроможність страховика.
Філії страховиків-нерезидентів для здійснення страхової діяльності на території України повинні отримати ліцензію. Принциповою відмінністю є те, що Уповноважений орган може в оперативному режимі отримувати інформацію про фінансовий стан страховика-нерезидента, який знаходиться за межами України, та співпрацювати з іноземним регулятором. Однією з умов здійснення діяльності страховиками-нерезидентами є підписання меморандуму про взаєморозуміння з іноземними регуляторами.
Документом визначено вимоги до корпоративного управління страховика. Вони зумовлюють наявність переліку обов'язкових органів управління страховика. Міжнародна практика свідчить про необхідність законодавчого регулювання корпоративного управління, оскільки це єдиний спосіб досягнення відкритості страховика та захисту страхувальників від можливого неякісного управління страховиком.
Положення проекту закону містять загальні та конкретні вимоги до діяльності страхових брокерів та страхових агентств, які враховують міжнародні принципи і стандарти. Відзначається, що були враховані пропозиції законодавства ЄС щодо наявності у брокерів та страхових агентств двох окремих рахунків для власної організаційно-господарської діяльності та перерахування страхових платежів і страхових виплат, а також обов'язки брокера або страхового агентства застрахувати свою професійну відповідальність не менше 5 млн гривень стосовно кожного страхового випадку
Законопроектом встановлено обов'язок страховика проходити щорічний аудит у зовнішнього аудитора. Зовнішній аудитор повинен бути незалежним і має бути внесений до реєстру аудиторів, які можуть проводити аудиторські перевірки фінансових установ. Крім стандартних обов'язків зовнішнього аудитора документом введена обов'язок інформувати Уповноважений орган у випадку, якщо зовнішній аудитор має підстави вважати, що фінансове становище страховика погіршився, система внутрішнього аудиту не працює адекватно або наявні інші порушення страхового законодавства.