ВР прийняла за основу зміни до законодавства щодо забезпечення доступу до публічної інформації
Верховна Рада України (ВР) прийняла за основу проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення доступу до публічної інформації)".
За відповідне рішення проголосували 344 з 423 народних депутатів, зареєстрованих у сесійній залі.
Проектом закону (реєстр. 7321 від 02.11.2010 р.), зокрема, пропонується викласти у новій редакції "Інформація", а саме: "Інформацією є будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді" (зміни до статті 200 Цивільного кодексу).
Крім цього, документом передбачається викласти чинний закон "Про інформацію" в новій редакції. Зокрема, визначаються загальні правові основи реалізації права кожного на інформацію в усіх сферах життя як можливості вільно створювати, збирати, одержувати, зберігати, використовувати та поширювати інформації усно, письмово або в інший спосіб, а також обов´язок органів державної влади та місцевого самоврядування надавати доступ до офіційної інформації, тощо.
Відповідно до законопроекту, доступ до інформації про діяльність та рішення суб´єктів владних повноважень має здійснюватися у спосіб: оприлюднення інформації у засобах масової інформації та в офіційних друкованих виданнях; надання інформації за запитами; розміщення інформації на офіційному веб-сайті в мережі Інтернет; надання інформації через інформаційні служби суб´єктів владних повноважень.
Проектом пропонується встановити, що "обов´язковому оприлюдненню суб´єктами владних повноважень підлягають: інформація про діяльність суб´єктів владних повноважень, зокрема: основні завдання, повноваження, функції, організаційна структура та нормативно-правові засади діяльності, крім випадків, коли ці відомості віднесені до інформації з обмеженим доступом; місцезнаходження, поштова адреса, номер телефону, факсу, адреса офіційного веб-сайту в мережі Інтернет та електронної пошти; прізвище, ім´я та по-батькові, номер службового телефону, адреса електронної пошти керівника органу, а також керівників структурних підрозділів, основні функції структурних підрозділів; розпорядок роботи та час прийому громадян; відомості про вакансії, порядок і умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад; перелік та умови отримання послуг, що надаються ними, форми і зразки документів, правила їх заповнення; перелік підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління; порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб´єктів владних повноважень, дій чи бездіяльності; рішення суб´єктів владних повноважень" тощо.
Проект закону передбачає контроль за забезпеченням доступу до публічної інформації, який має здійснюватися спеціальними органами, які визначають Верховна Рада України і Президент України.
Згідно з документом, у порядку контролю Верховна Рада може вимагати від розпорядників інформації звіти щодо задоволення запитів на інформацію Передбачається також, що парламентський контроль за дотриманням прав людини на доступ до інформації має здійснюватися комітетами Верховної Ради та народними депутатами, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини.
Документом пропонується встановити заборону на створення будь-яких органів державної влади, установ, введення посад, на які покладаються повноваження щодо здійснення контролю за змістом інформації, що поширюється засобами масової інформації. Також передбачено, що умисне перешкоджання законній професійній діяльності журналістів та/або переслідування журналіста за виконання професійних обов'язків, за критику, здійснювані посадовою особою або групою осіб за попередньою змовою, тягнутиме за собою відповідальність згідно із законами України.
Проектом закону визначаються також засади діяльності ЗМІ та порядок акредитації журналістів.
Відзначимо, після голосування за законопроект, перший заступник голови ВР Адам Мартинюк зробив зауваження, що вищезазначений законопроект суперечить проекту закону "Про доступ до публічної інформації" (№2763), що буде розглядатися у повторному другому читання. Також він дав доручення провільному комітету вирішити дану проблему, зробивши зміни до деяких положень.