Верховна Рада України може підвищити поріг входу страхових компаній на ринок обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників (ОСЦПВ) і "зеленої карти" в десять разів, а відрахування на утримання Моторного (транспортного) страхового бюро (МТСБУ) - вдвічі, пише "Комерсант-Україна".
Вчора комітет Верховної Ради з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики прийняв рішення рекомендувати схвалити в другому читанні законопроект №9462, який суттєво змінює правила ОСЦПВ.
Пропонується, щоб у разі виключення страховика з членів бюро Нацкомфінуслуг автоматично зупиняла дію ліцензії. Зараз регулятор робить це тільки в разі знаходження порушень в діяльності страховика. Нагадаємо, в кінці 2011 року ЗАТ "Українська екологічна страхова компанія" і ЗАТ "УІСК "Інвестсервіс" не змогли виконати свої зобов'язання за договорами "зеленої карти", після чого їх членство в МТСБУ було призупинено. Рішення по ліцензії "Інвестсервіс" регулятор прийняв тільки через два тижні.
Крім того, отримання статусу асоційованого та повного члена МТСБУ стане дуже витратним. Зараз для отримання статусу асоційованого члена, що має право займатися продажем полісів ОСЦПВ, компанія повинна направити до фонду захисту потерпілих мінімум 100 тис. євро. За ініціативою депутата Андрія Пінчука (Партія регіонів), розмір внеску буде збільшено до 1 млн євро (у першому читанні пропонувалося 300 тис. євро). Вимоги до повних членів, що дає право продавати також поліси "зеленої карти" (міжнародні договори), зростуть з 200 тис. євро до 2 млн євро (500 тис. євро).
Несподіваним виявилася пропозиція щодо збільшення відрахувань страхових компаній на утримання бюро. "Розмір фонду фінансування діяльності МТСБУ не може бути менше, ніж 2% від страхових премій за договорами ОСЦПВ за попередній рік", - йдеться в пропозиції Пінчука, яка була врахована комітетом.
За останніми даними бюро, в січні-жовтні 2011 року було зібрано премій на 1,82 млрд грн (+42,4%). Враховуючи такі темпи зростання, за підсумками 2011 року страховики могли зібрати 2,44 млрд грн. Таким чином, 2% відрахувань складуть 48,8 млн грн. Поточний бюджет МТСБУ, за словами його членів, становить 18 млн грн. За їхніми прогнозами, він дійсно виросте до 40-50 млн грн. В ході обговорення президент Української федерації страхування Олександр Завада заявив про необхідність прописати в законі те, що управління цими коштами має здійснюватися всіма членами бюро. Глава комітету Віталій Хомутинник обіцяв обговорити цю ідею.
Зміни торкнуться і споживачів послуг страховиків. У першій редакції закон передбачав скасування системи "бонус-малус", що дозволяє робити знижки клієнтам з великим досвідом беззбиткового водіння. Ідея її скасування виникла у депутатів для зменшення демпінгу на ринку, але тепер парламентарії передумали. При цьому Андрій Пінчук вирішив підтримати компанії, з якими клієнти розривають договори до закінчення їх терміну дії. Страхувальникам не будуть повертати частину платежу за період, коли страховка більше не буде діяти.
Учасники ринку обурені збільшенням відрахувань до МТСБУ. Особливо великі витрати понесуть великі компанії. "Це витрачання на бюрократичний апарат, який якісно нічого не принесе. Стан страхових компаній від цього точно не покращиться", - вважає голова правління СГ ТАС Дмитро Грицута. З ним погоджується голова правління АСК "Інго Україна" Ігор Гордієнко: за його словами, 18 млн грн "більш ніж достатньо для забезпечення роботи бюро". При цьому в компаніях не виключають, що додаткові відрахування будуть закладені у вартість полісів.
При цьому всі підтримують збільшення внесків до фонду захисту потерпілих. За словами генерального директора СК "Наста" Павла Литвина, дана ініціатива дозволить очистити ринок від "одноденок". Генеральний директор СК "Днепрінмед" Наталя Белінська вважає, що результатом посилення стане скорочення кількості учасників ринку ОСЦПВ з 86 до 50. "Сума в 1 млн євро здійсненна, але має бути перехідний період", - зазначає Литвин. На виконання цієї норми компаніям відведуть півроку після вступу в силу закону.
Відзначимо, раніше МТСБУ посилило відповідальність страхових компаній за невиконання ними зобов'язань.