Повернення до Конституції 2004 року суперечить рекомендаціям Венеціанської комісії і ПАРЄ, - Лукаш
Повернення до Конституції 2004 року не передбачає проведення дострокових виборів президента чи парламенту, як це стверджує опозиція. Водночас повернення до версії Основного закону в редакції 2004 року поверне всі проблеми державного управління і конфлікти між різними гілками влади. Таку думку висловила в.о. міністра юстиції Олена Лукаш.
"Головними питаннями Конституції 2004 року є її Прикінцеві та перехідні положення. Дуже раджу всім прихильникам повернення до Конституції- 2004 згадати їх. Саме в прикінцевих та перехідних положеннях має бути вирішено питання, коли будуть проходити вибори Президента України, вибори до парламенту, вибори до місцевих рад всіх рівнів, момент набрання чинності самих же норм Конституції-2004 і т.д. Ніяких норм про дострокові вибори Президента або "перезавантаження влади" Конституція-2004 не містить. І на ці запитання в опозиції відповіді немає. Немає і не буде. І в парламенті не з'явиться законопроект, який повторює зміст Конституції-2004 року з підписами опозиціонерів. Оскільки вони, на відміну від тих, хто їм вірить, розуміють, що саме вони повинні підписати. Розуміють і не підписують", - зазначає Лукаш.
В.о. міністра підкреслює, що Конституція 2004 містила норми, які суперечать європейській практиці, через що деякі статті Україна змінила за наполяганням Венеціанської комісії та ПАРЄ. Зокрема, йдеться про норми про імперативний мандат для депутатів Верховної Ради, невідповідність вимог про створення коаліції фракцій європейській практиці, можливість виникнення політичних криз внаслідок того, що повноваження різних гілок влади - президента, парламенту і уряду - часто перетиналися.
"Венеціанська комісія дійшла висновку, що конституційні зміни 2004 року не дозволяють досягти мети конституційної реформи - встановлення збалансованої та функціональної системи правління. Крім того, аналогічна критика змін до Конституції України у 2004 році неодноразово висловлювалася Парламентською асамблеєю Ради Європи у ряді резолюцій протягом 2004-2010 років, присвячених, зокрема, функціонуванню демократичних інститутів в Україні і стану демократії в Європі", - пише Лукаш.
Вона звертає увагу на те, що зміни до Конституції жодним чином не стосуються інтересів пересічних громадян, як це стверджують опозиціонери, а лише змінюють розподіл функцій у системі державного управління. А повернення до тексту Конституції-2004 лише внесе до неї дисбаланс і провокуватиме нові політичні конфлікти.
"Для тих, кого наведені приклади змусили задуматися про зміст Конституції-2004, скажу на додаток, що особисто працювала за нормами цієї Конституції. І знаю, який дисбаланс буде панувати у владному середовищі в результаті застосування її норм. Вона конфліктна за своєю суттю. Тому тим, хто вважає її повернення виходом з конфлікту, зауважу: це не вихід, це - вхід. А те, що громадянам вона нічого не додасть - це аксіома", - підкреслила Лукаш.