Створення вертикально інтегрованої нафтової компанії (ВІНК) шляхом об'єднання ВАТ «Укрнафта» і ВАТ «Укртатнафта» призведе до появи ще однієї дотаційною і непрозорої структури на зразок НАК «Нафтогаз Україна», вважає директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
На його думку, про це говорять результати діяльності двох компаній, а також досвід держуправління цими активами і їх ресурсами.
«Ідею Міненерговугілля про створення ВІНК експерти розцінюють, перш за все, як шлях для згортання прозорої аукціонної системи реалізації нафти. У разі створення ВІНК нафту, видобувається «Укрнафтою», можна буде вважати необхідною для технологічних потреб і відповідно не виставляти на відкриті торги, а продавати за трансфертними цінами, що відкриває можливості для нових зловживань», - зазначив він.
На думку експертів «А-95», великі можливості для цього також створює введення мит на імпортні нафтопродукти, проект яких сьогодні активно лобіює Міністерство енергетики та вугільної промисловості.
«Мито різко збільшить прибутковість українських НПЗ за рахунок зростання цін на нафтопродукти. Однак на прикладі «Укртатнафти» або Шебелинського ГПЗ «Нафтогазу України» ми не бачимо раціонального використання коштів від дешевої сировини для модернізації виробничих потужностей. Створення нафтової державної компанії піде на користь тільки чиновникам, але не підприємствам, ринку нафтопродуктів чи споживачам. На жаль, вже абсолютно очевидно, що державний менеджмент в нафтогазовій галузі України вкрай неефективний, а корупція зводить нанівець стратегічну перспективу колись найпотужніших підприємств», - вважає С.Куюн.
«Консалтингова група А-95» солідарна з думкою інших експертів про те, що об'єднання «Укрнафти» і «Укртатнафти» не буде мати жодного ефекту, тому що ці два підприємства, керовані з 2007 р. групою «Приват», працюють у циклі ВІНК і не показують позитивних результатів цієї кооперації.
За підрахунками експертів, від продажу нафти на аукціонах «Укрнафта» в 2010 р. недоотримала 2,553 млрд грн. «Цей результат став прямим наслідком дій Аукціонного комітету з реалізації енергоресурсів з великою держчасткою, що складається переважно з представників Міненерговугілля і належать до сфери його управління. Зокрема Аукціонний комітет при визначенні стартової ціни не здійснював нарахування ПДВ на рівень митних цін на імпортну нафту, вартість якої є відправною точкою у ціноутворенні українську нафту відповідно до Закону «Про держбюджет на 2010 рік». У результаті ціна реалізації високоякісної української нафти протягом минулого року була в середньому на 20% нижче набагато гіршої за якістю російської нафти марки Urals. Головним чином відверта бездіяльність чиновників Аукціонного комітету стала причиною різкого погіршення фінансово-виробничих показників «Укрнафти» у 2009-2010 рр.», - відзначили аналітики.
Експерти також відзначили, що завдяки внесенню доповнень до Закону «Про держбюджет на 2011 рік», аукціон з продажу української нафти 20 січня 2011 р. вперше за останні два роки показав адекватний результат у порівнянні з вартістю альтернативних поставок в Україну.