У Виборчому кодексі відсутня ясність у питанні можливості оскаржити результати виборів. Про це йдеться в попередньому неофіційному висновку Венеціанської комісії щодо проекту закону "Про вибори народних депутатів України", опублікованому на сайті Міністерства юстиції України.
Висновок грунтується на коментарях до законопроекту, наданих двома членами Венеціанської комісії, - Айварс Ендзінсом (Латвія) та Срджан Дармановічем (Чорногорія), а також правовим експертом ОБСЄ Доном Біссон.
Один з моментів, який відзначається у висновках - законопроект зачіпає тільки вибори народних депутатів. "Це не відповідає резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) про те, що всі правила проведення виборів повинні бути кодифіковані в єдиний Виборчий кодекс, щоб забезпечити єдині процедури, які застосовуються до всіх виборів", - говориться у звіті.
При цьому члени Венеціанської комісії відзначають такі позитивні зміни в законопроекті:
- засобам масової інформації (ЗМІ) надається необмежений доступ до всіх публічним заходам, пов'язаних з виборами, засідань виборчих комісій та приміщень виборчих дільниць у день виборів;
- голови, заступники голови та секретарі окружних виборчих комісій (ОВК) повинні пройти обов'язкове навчання в Центральній виборчій комісії (ЦВК) до вступу на посаду;
- у членів комісії, не згодних з рішенням, є два дні на подачу письмових коментарів, які повинні бути включені до протоколу;
- законопроект виключає положення, які надають членам виборчої комісії від партій право видалити члена ІК без пояснення причини;
- пропонується скасувати право дільничних виборчих комісій (ДВК) вносити виборців у списки в день виборів. Виборці можуть бути внесені на підставі судового рішення;
- надання незалежним кандидатам можливість для участі у виборах;
- законопроект не містить положення, що дозволяє подавати скарги або у вищестоящу виборчу комісію, або до суду.
У висновках зазначається, що законопроект передбачає детальне регулювання парламентських виборів в Україні зі спробою передбачити непередбачувані обставини, які можуть виникнути під час виборчого періоду."Текст проекту закону деколи занадто докладний і надмірно складний, що може створити труднощі з його розумінням і здійсненням у виборчих комісіях", - говориться в коментарях до законопроекту.
При цьому, в звіті наголошується, що ряд питань, порушених у попередніх доповідях ОБСЄ та Венеціанської комісії в законопроекті залишаються невирішеними. "Слід приділити увагу виконанню цих рекомендацій у законопроекті до його подання до парламенту", - вважають експерти. Ці питання включають в себе:
- обмеження права балотуватися для тих, хто засуджений за умисний злочин, незалежно від тяжкості вчиненого злочину;
- відсутність чітких критеріїв та строків визначення меж виборчих округів;
- відсутність ясності в питанні можливості оскаржити результати виборів;
- відсутність повної інформації до і після виборів про джерела та суми фінансових внесків, видів та обсягів витрат кампанії. Також відсутній незалежний контроль за фінансуванням політичних партій і виборчих кампаній. У документі також відсутні ефективні, співмірні та стримуючі санкції за порушення положень фінансування виборчої кампанії;
- деякі положення обмежують право на свободу вираження поглядів;
- максимальна кількість виборців на кожній дільниці обмежена 2500;
- дозвіл спостерігачам "вживати всіх необхідних заходів для припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці";
- два або більше міжнародних груп спостерігачів, які бажають координувати свою діяльність, повинні попередньо отримати згоду ЦВК;
- для легітимності бюлетеня, члени ДВК мають його підписати, перш ніж давати виборцям;
- законопроект містить положення, що дозволяють ДВК оголосити недійсними результати на підставі довільних стандартів щодо неприпустимих зловживань.
Члени Венеціанської комісія також зазначили, що, крім прийняття поправок до законодавчої бази, для забезпечення проведення виборів відповідно до міжнародних стандартів необхідна повна і ефективна реалізація закону.
Нагадаємо, оприлюднений Міністерством юстиції України новий проект закону "Про вибори народних депутатів України" містить ряд нововведень. Зокрема, підвищення прохідного бар'єру для партій до 5%, замість діючих 3%. Також в документі передбачається обирати народних депутатів за змішаною системою - 50% за партійними списками, інші 50% - по одномандатних округах.