ua en ru

У ТСК пропонують закріпити в новій Конституції, що чисельність суддів ВСУ може визначатися виключно законами

В тимчасовій спеціальній комісії (ТСК) Верховної Ради з напрацювання проекту змін до Конституції України пропонують закріпити у новій Конституції, що утворення судів загальної юрисдикції, а також визначення чисельності суддів Верховного суду України здійснюється виключно законами України.

В тимчасовій спеціальній комісії (ТСК) Верховної Ради з напрацювання проекту змін до Конституції України пропонують закріпити у новій Конституції, що утворення судів загальної юрисдикції, а також визначення чисельності суддів Верховного суду України здійснюється виключно законами України. Про це йдеться у зведеній таблиці поправок і пропозицій до Основного закону, яку підготувала ТСК і яка є у розпорядженні РБК-Україна.

Так, згідно з таблицею, поправка, яка подається як основна, пропонує доповнити статтю 92 Конституції положенням, згідно з яким, виключно законами України утворюються, реорганізовуються та ліквідовуються суди загальної юрисдикції, встановлюється їх мережа, порядок призначення на посаду професійного судді та припинення повноважень судді, а також чисельність суддів Верховного суду України.

Також існує альтернативне доповнення до статті 92 КУ, у якому зазначено, що закони щодо утворення, реорганізації та ліквідації судів загальної юрисдикції, порядку призначення на посаду професійного судді та припинення повноважень судді, а також визначення чисельності суддів Верховного суду України, повинні прийматися не менше як двома третинами конституційного складу Верховної Ради України.

Також основна поправка до статті 125, пропонує підписати в Конституції України, що Верховний суд України є найвищим судовим органом з розгляду цивільних, кримінальних, адміністративних, господарських та інших справ, підсудних судам.

Верховний суд України: 1) забезпечує у визначених законом процесуальних формах однакове застосування усіма судами норм матеріального та процесуального права відповідно до принципу верховенства права; 2) переглядає справи у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом; 3) здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.

Для розгляду визначених законом окремих категорій справ діють спеціалізовані суди, вищі спеціалізовані суди. Відповідно до закону діють апеляційні та місцеві суди. Законом може запроваджуватися спеціалізація суддів з розгляду конкретних категорій справ. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.

Також, основна поправка пропонує прописати у Конституції, що Україна визнає юрисдикцію міжнародних судових установ відповідно до міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана законом.

Також існує льтернативні поправки до статті 125. Згідно з першою поправкою, найвищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції є Верховний суд України, який у визначений законом порядку та спосіб забезпечує однакове застосування норм законодавства України всіма судами загальної юрисдикції, а також здійснює інші повноваження, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з другою альтернативною поправкою, система судів загальної юрисдикції будується на засадах ефективності та доступності гарантованого державою права судового захисту. Утворення надзвичайних чи особливих судів не допускається. Юрисдикція Верховного суду України не може бути обмежена.

Пленум Верховного суду України на підставі рішень у судових справах у частині застосування правових норм надає висновки обов'язкові для судів загальної юрисдикції при розгляді інших аналогічних справ.

Також одна з альтернативних поправок пропонує взагалі виключити положення про систему спеціалізованих судів та їх вищі спеціалізовані суди. Інша альтернативна поправка зазначає, що Верховний суд України є вищим судовим органом з розгляду справ, підсудних судам загальної юрисдикції, який забезпечує однакове застосування законодавства всіма судами загальної юрисдикції, переглядає справи у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом, здійснює інші повноваження, надані йому законом.

Також альтернативна поправка до статті 125 Конституції пропонує надати Верховному суду України право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України. Суди загальної юрисдикції утворюються, реорганізуються та ліквідуються законом.

Одна альтернативна поправка пропонує підписати, що Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, передбачених Римським Статутом Міжнародного кримінального суду від 17 липня 1998 р., та, відповідно, може надати згоду на обов'язковість цього міжнародного договору згідно з процедурою, встановленою Конституцією та законами України.

Або Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, передбачених Римським статутом Міжнародного кримінального суду.

Нагадаємо, згідно з діючою Конституцією, у статті 125 зазначається, що система судів загальної юрисдикції в Україні будується за принципами територіальності і спеціалізації. Найвищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції є Верховний суд України. Вищими судовими органами спеціалізованих судів є відповідні вищі суди. Відповідно до закону діють апеляційні та місцеві суди. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.Також основна поправка до статті 125, пропонує прописати в Конституції України, що Верховний суд України є найвищим судовим органом з розгляду цивільних, кримінальних, адміністративних, господарських та інших справ, підсудних судам.

Верховний суд України: 1) забезпечує у визначених законом процесуальних формах однакове застосування усіма судами норм матеріального та процесуального права відповідно до принципу верховенства права; 2) переглядає справи у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом; 3) здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.

Для розгляду визначених законом окремих категорій справ діють спеціалізовані суди, вищі спеціалізовані суди. Відповідно до закону діють апеляційні та місцеві суди. Законом може запроваджуватися спеціалізація суддів з розгляду конкретних категорій справ. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.

Також, основна поправка пропонує прописати у Конституції, що Україна визнає юрисдикцію міжнародних судових установ відповідно до міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана законом.

Також існує льтернативні поправки до статті 125. Згідно з першою поправкою, найвищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції є Верховний суд України, який у визначений законом порядку та спосіб забезпечує однакове застосування норм законодавства України всіма судами загальної юрисдикції, а також здійснює інші повноваження, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з другою альтернативною поправкою, система судів загальної юрисдикції будується на засадах ефективності та доступності гарантованого державою права судового захисту. Утворення надзвичайних чи особливих судів не допускається. Юрисдикція Верховного суду України не може бути обмежена.

Пленум Верховного суду України на підставі рішень у судових справах у частині застосування правових норм надає висновки обов'язкові для судів загальної юрисдикції при розгляді інших аналогічних справ.

Також одна з альтернативних поправок пропонує взагалі виключити положення про систему спеціалізованих судів та їх вищі спеціалізовані суди. Інша альтернативна поправка зазначає, що Верховний суд України є вищим судовим органом з розгляду справ, підсудних судам загальної юрисдикції, який забезпечує однакове застосування законодавства всіма судами загальної юрисдикції, переглядає справи у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення міжнародних зобов'язань при вирішенні справи судом, здійснює інші повноваження, надані йому законом.

Також альтернативна поправка до статті 125 Конституції пропонує надати Верховному суду України право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України. Суди загальної юрисдикції утворюються, реорганізуються та ліквідуються законом.

Одна альтернативна поправка пропонує прописати, що Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, передбачених Римським Статутом Міжнародного кримінального суду від 17 липня 1998 р., та, відповідно, може надати згоду на обов'язковість цього міжнародного договору згідно з процедурою, встановленою Конституцією та законами України.

Або Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, передбачених Римським статутом Міжнародного кримінального суду.

Нагадаємо, згідно діючої Конституції України, виключно законами України визначаються питання судочинства, статусу суддів, засади судової експертизи, організація і діяльність прокуратури, органів дізнання і слідства, нотаріату, органів і установ виконання покарань; основи організації та діяльності адвокатури.

Також згідно з діючою Конституцією, у статті 125 зазначається, що система судів загальної юрисдикції в Україні будується за принципами територіальності і спеціалізації. Найвищим судовим органом у системі судів загальної юрисдикції є Верховний суд України. Вищими судовими органами спеціалізованих судів є відповідні вищі суди. Відповідно до закону діють апеляційні та місцеві суди. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.

Як повідомив РБК-Україна секретар ТСК щодо змін до Конституції, позафракційний нардепи Юрій Дерев'янко, дана таблиця спрямована на підпис спікеру Верховної Ради України Олександру Турчинову.