У Верховній Раді України (ВР) зареєстрований законопроект № 9412 від 3 листопада 2011 ініційований Кабінетом міністрів України про особливості приватизації вугледобувних підприємств. Текст законопроекту опубліковано на сайті ВР.
Відповідно до законопроекту, особливими умовами приватизації вугледобувних підприємств є: продаж всіх акцій, що належать державі (без збереження у державній власності пакетів акцій) у статутних капіталах акціонерних товариств, утворених в процесі приватизації або корпоратизації державних вугледобувних підприємств, збереження існуючих умов оплати спожитої електроенергії для вугледобувних підприємств , за якими прийнято рішення про приватизацію або продовжується підготовки, до завершення приватизації; введення мораторію на примусову реалізацію майна об'єктів приватизації шляхом зупинення виконавчого провадження та мораторію на порушення справ про банкрутство за об'єктами приватизації, по яких прийнято рішення про приватизацію, але не більше трьох років з моменту завершення приватизації; переоформлення на покупця (інвестора) об'єкта приватизації діючих спеціальних дозволів на видобуток корисних копалин без проведення аукціону.
До об'єктів приватизації належать: вуглевидобувні підприємства як єдині майнові комплекси; шахти як єдині майнові комплекси;
розрізи як єдині майнові комплекси; акції, що належать державі у статутних капіталах акціонерних товариств, утворених в процесі приватизації або корпоратизації державних вугледобувних підприємств. Приватизація відповідних об'єктів здійснюється шляхом продажу на аукціоні, продаж на інвестиційному конкурсі або ж іншими способами передбаченими законодавством з питань приватизації.
Порядок проведення аукціону з продажу єдиних майнових комплексів, пакетів акцій акціонерних товариств затверджується Кабінетом міністрів.
Переможцем аукціону визнається учасник, який запропонував найвищу ціну за об'єкт приватизації і підписав узгоджений суб'єктами приватизації договір купівлі-продажу єдиного майнового комплексу або пакета акцій акціонерного товариства.
У разі якщо аукціон не відбувся через відсутність покупців, державний орган приватизації має право оголосити аукціон вдруге зі зниженням початкової ціни об'єкта приватизації на 30%. Якщо аукціон не відбувся вдруге, державний орган приватизації має право оголосити аукціон втретє із зниженням початкової ціни об'єкта приватизації на 50%.
У разі якщо аукціон не відбувся через відсутність покупця втретє, об'єкт приватизації може бути переданий для продажу на інвестиційному конкурсі.
Для участі в інвестиційному конкурсі потенційні інвестори попередньо подають органу, уповноваженому управляти державним майном, інвестиційний проект об'єкта приватизації.
Для участі в конкурсі не приймаються інвестиційні проекти потенційним інвесторам, що: визнані банкрутами, перебувають у стадії припинення або мають заборгованість зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), а також щодо яких порушено справу про банкрутство; за результатами діяльності протягом трьох останніх років є збитковими.
Критерієм визначення попереднього і остаточного переможця інвестиційного конкурсу є максимальний розмір наведеного вартісного обсягу інвестицій, запропонована учасниками конкурсу в об'єкт приватизації, виражена в грошовому еквіваленті.
Крім того, проектом закону передбачено, що з метою недопущення банкрутства вугледобувних підприємств та збереження сировинної бази металургійного та енергетичного комплексів з моменту прийняття рішення про приватизацію підприємства до моменту завершення приватизації встановлюються мораторій на застосування процедури примусової реалізації майна об'єктів приватизації шляхом зупинення виконавчого провадження та мораторій на порушення справ про банкрутство вугледобувних підприємств.
На строк до трьох років з моменту завершення приватизації встановлюються мораторій на застосування процедури примусової реалізації майна об'єктів приватизації шляхом зупинення виконавчого провадження та мораторій на порушення справ про банкрутство вугледобувних підприємств, які розповсюджуються тільки на борги, які були сформовані на момент завершення приватизації.
Планується, що закон вступить в силу з 1 січня 2012 року.