В Україні вже в 2013 році може бути створена фінансова поліція за прикладом низки європейських країн, де ця структура підпорядкована міністерству фінансів. Уряд розробив законопроект, яким передбачається скорочення повноважень СБУ, МВС і Генпрокуратури з розслідування злочинів в економічній сфері, пише "Комерсант-Україна".
У розпорядженні видання опинився законопроект "Про фінансову поліції в Україні", розроблений віце-прем'єром-міністром соціальної політики Сергієм Тігіпком спільно з громадською організацією "Реформаторський клуб". "Я отримав добро на підготовку такого законопроекту, я його підготував і наступного тижня ми постараємося почати його обговорення", - пообіцяв майже два тижні тому Тігіпко. За інформацією видання, з концепцією реформування кримінальної юстиції вже ознайомився перший віце-прем'єр Валерій Хорошковський і представники Адміністрації Президента. Як відзначає співрозмовник видання в уряді, документ повинен бути внесений в Раду і прийнятий хоча б у першому читанні до парламентських канікул, тому що передбачає, крім створення нової структури, ще ряд поправок в кримінальне та адміністративне законодавство, а також до законів, що регулюють діяльність прокуратури і слідчих органів. Таким чином, зміни повинні набути чинності паралельно з новим Кримінальним процесуальним кодексом.
Створити фінансову поліцію запропоновано у структурі Мінфіну, в підпорядкуванні якого сьогодні знаходиться п'ять відомств, які мають право проводити контрольно-інспекційну діяльність і дізнання в сфері економічних злочинів, - Державні податкова, митна, пробірна служби, Держслужба фінансового моніторингу та Держфінінспекція. Однак у більшості випадків, крім податкових порушень, розслідуванням виявлених фактів займаються МВС і СБУ, відзначають автори законопроекту.
Новий орган зможе розпочати роботу не раніше липня-грудня наступного року, тому що у випадку прийняття законопроекту необхідно сформувати команду і ліквідувати відповідні підрозділи в інших органах виконавчої влади. Планується, що відомство буде створено на інформаційній та кадрової бази податкової міліції. Фінансова поліція об'єднає в собі функції податкової міліції, фінансової розвідки та оперативно-розшукової діяльності в сфері протидії економічним злочинам. Подібні органи в структурі мінфіну працюють в Італії, Іспанії, Швеції, Угорщини і Австрії.
Це не перша спроба створити в Україні окремий орган з розслідування фінансових злочинів. Ще в 2008 році президент Віктор Ющенко пропонував таку реформу, парламент ініціював передачу функцій податкової міліції МВС, а пізніше і зовсім її ліквідацію.
В рамках даного законопроекту Державна податкова служба (ДПС) позбудеться повноважень оперативно-розшукової діяльності та досудового слідства, не зможе займатися пошуком платників, які ухиляються від оподаткування, а також виявленням та розслідуванням фактів відмивання та легалізації грошей, отриманих злочинним шляхом. "Кожна новація має право на життя", - відреагував учора на запропоновані зміни начальник Головного управління податкової міліції ДПС Василь Коваль. Держмитниці доведеться передати свої функції з виявлення, припинення та розкриття контрабанди та порушень митних правил. "Ідея заслуговує на увагу, і досвід інших країн показує, що такі підрозділи функціонують. Але в даному випадку головне не створити орган, який буде дублювати функції інших структур, - вважає глава Держмитниці Ігор Калєтник. - До таких питань необхідно підходити виважено - з розрахунками, з вивченням досвіду інших країн. Важлива також кадрова політика, так як постане питання про долю співробітників тих відомств, функції яких можуть бути передані такій структурі".
Крім цього, законопроект передбачає обмеження компетенції СБУ, у функції якої зараз входить захист національних економічних інтересів і розшук переховуються осіб, які вчинили злочини в економічній сфері. В СБУ заявили виданню, що в основному негативно ставляться до спроб позбавити відомство частини повноважень. "Роботу ми виконуємо і направляємо справи на розслідування в правоохоронні органи", - пояснює співрозмовник видання у відомстві.
МВС в рамках реформи позбудеться доступу на територію і в приміщення підприємств - це буде можливо лише в разі переслідування злочинця або припинення злочину, що загрожує життю людей. Право проведення перевірок за фактами порушення може бути можливо тільки за зверненням фізичних чи юридичних осіб, а перебування на земельній ділянці або в житловому приміщенні без дозволу громадян запропоновано заборонити.
Найбільше, на думку авторів законопроекту, "постраждає" Генпрокуратура - силове відомство буде позбавлено функції загального нагляду, який передбачає контроль за виконанням законів усіма - від міністерств до громадян. "Фактично прокурор може в будь-який момент заблокувати діяльність будь-якого підприємства, внісши прокурорський заборону або подання. Вони випускають сотні тисяч таких документів на рік, але з цим прокуратура вже змирилася", - розповів виданню один з розробників законопроекту. У самій Генпрокуратурі від коментарів відмовилися. Як пояснив виданню Сергій Тігіпко, для недопущення рейдерства з боку правоохоронних структур передбачається посилення відповідальності за проведення незаконного обшуку, вилучення товарів і документів. За порушення роботи підприємства - штраф від 50 до 500 не оподатковуваних податком мінімумів (850-8,5 тис. грн) або позбавлення волі на строк до п'яти років. Такі ж покарання передбачено і за незаконне проникнення в житло.
Згідно з концепцією реформи, Мінфін координуватиме розслідування злочинів, в результаті здійснення яких держава зазнає збитків, - ухилення від сплати податків, розкрадання держмайна, порушення в сферах держзакупівель, соцстрахування і пенсійного забезпечення, банківській сфері. Крім того, в його компетенції протидію виготовленню та збуту підроблених грошей, цінних паперів, акцизних марок. За СБУ, як і зараз, будуть закріплені функції з виявлення підготовки терористичних актів, розвідувально-підривної діяльності іноземних спецслужб, у віданні МВС залишиться розкриття грабежів, вимагань, убивств, згвалтувань, псування майна.
На думку голови парламентського комітету з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Віталія Хомутинніка, перш ніж створювати єдиний орган в сфері фінансових правопорушень, необхідно зрозуміти доцільність та ефективність структури, а також можливі наслідки її діяльності. Хоча ідею депутат підтримує. На думку глави податково-юридичної практики Ernst & Young Володимира Котенко, законопроект все одно залишає функції слідства в сфері економіки за силовими структурами і просто пропонує створити ще одного "правоохоронного супермонстра". "Слідство має бути виведено в одну структуру, що підвищить шанси бізнесу на успіх у боротьбі проти несправедливого ставлення до себе", - додає експерт.