В Україні на сьогоднішній день третина ринку хлібобулочних виробів перебуває в тіні, - експерти
В Україні на сьогоднішній день третина ринку хлібобулочних виробів знаходиться в тіні, хоча ще кілька років тому статистика була протилежною. Про це "Комерсант-Україна" повідомив директор холдингової компанії "Хлібні інвестиції" Олександр Тараненко.
"За офіційною статистикою, в Україні виробляється близько 2 млн т хліба і хлібобулочних виробів. Якщо цей обсяг розділити на чисельність населення та кількість днів у році, то вийде, що щодня на одну людину припадає лише близько 100 р. Для порівняння, при блокаді Ленінграда припадало не менше 150 м на людину", - зазначає він. За його оцінками, реальне споживання хлібобулочних виробів в Україні становить 250-270 г на людину на добу.
Вчора найбільші виробники хлібобулочних виробів України зібралися в Федерації роботодавців для обговорення проблем галузі.
"В ході наради було розглянуто декілька питань, серед яких - боротьба з тіньовим сектором, робота з мережами роздрібної торгівлі щодо скорочення відстрочки платежів, які деколи досягають 90 днів, а також держрегулювання цін на хлібобулочні вироби", - розповів президент Всеукраїнської асоціації пекарів Костянтин Кошелєв.
За даними дослідницької компанії GfK Ukraine, падіння споживання хліба в Україні спостерігається з 2008 р. за рахунок продукції низького цінового сегмента. Згідно з даними, які були оприлюднені на конференції Bakery and Business 2013 р., за останні чотири роки обсяг українського ринку в натуральному вираженні скоротився на 13,5%. "В I півріччі нинішнього року загальне споживання хліба продовжило знижуватися: на 3% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року", - говорить керівник відділу Consumer Scan GfK Ukraine Марина Забарило.
Для вирішення питання зростання тіньового ринку пекарі вчора вирішили звернутися до уряду. "Боротися можна за рахунок обов'язкової сертифікації виробництва, тому що зараз приватні підприємці можуть випускати продукти харчування незрозуміло, на якому обладнанні, й незрозуміло, якими руками", - вважає Кошелєв. "Легальним великим виробникам хлібобулочних виробів нереально боротися з тими, хто не платить всі податки, а зарплату видає в конвертах. Вони можуть собі дозволити демпінгувати і відбирати таким чином частку ринку", - зазначає Тараненко.
Втім, експерти вважають, що влада сама не зацікавлена у боротьбі з "сірими" схемами на ринку хліба. "Найчастіше такі схеми дозволяють уряду та місцевим адміністраціям стримувати зростання цін на хліб для населення", - відзначає керівник аналітичного департаменту консалтингового агентства AAA Марія Колесник. На її думку, стримуючим фактором для пекарів є держрегулювання цін на так звані соціальні сорти хліба (батон "Нива", хліб "Український домашній", "Богданівський", "Пшеничний традиційний", "Печерський" та "Арнаут"). "Якість даного хліба, який реалізується переважно не через торгові мережі, практично не контролюється, головне, щоб він був дешевим", - резюмує експерт.