У Росії призупинена експлуатація 25 тис. українських вагонів виробництва "Азовелектросталі". РЖД вимагає законодавчо встановити відповідальність вагонобудівників за якість їхньої продукції.
Вчора в Амурській області РФ зійшов з рейок поїзд, який перевозив нафту. Збиток від аварії оцінюється більш ніж в 80 млн руб. без урахування шкоди екології від розливу нафти. Причиною аварії названий заводський дефект вагона, виготовленого української "Азовелектросталлю" (м. Маріуполь).
Санкції послідували негайно: перший віце-президент РЖД Вадим Морозов повідомив вчора про те, що залізнична монополія призупинить експлуатацію вагонів українського виробника до рішення федеральних органів. "Щоб, поки йде прийняття рішення федеральними органами, вони не натворили більше біди", - пояснив Морозов, уточнивши, що йдеться про більш ніж 25 тис. вагонів українського виробництва.
Претензії до українських вагонобудівникам і регуляторів. Як повідомили РБК daily в прес-службі "Росзаллдора", ФБУ "РС ФЗТ" ("Регістр сертифікації на федеральному залізничному транспорті") ще 30 січня призупинив дію сертифікатів на виробництво бічних рам у "Азовелектросталі", а сьогодні планує це зробити відносно Крюківського вагонобудівного заводу. Підставою стали випадки катастроф і аварій вантажних поїздів, а також сходження з рейок рухомого складу через злами литих деталей візків вантажних вагонів.
Варто відзначити, що минулого тижня Ространснадзор вже видав припис РЖД з вимогою заборонити експлуатацію 43 інших вагонів, укомплектованих бічними рамами "Азовелектросталі" бракованої плавки.
У зв'язку зі збільшенням кількості аварій з вини виробників вагонів Вадим Морозов запропонував розглянути ініціативу про обов'язкове страхування відповідальності власників рухомого складу і вагонобудівних підприємств за можливу шкоду. Крім того, в офіційному повідомленні РЖД говориться, що в минулому році держмонополія направила в Мінпромторг і Мінтранс листа з пропозицією "на законодавчому рівні підвищити відповідальність виробників за низьку якість вагонної продукції".
В підконтрольному Мінтрансу Ространснадзорі повідомили, що 31 січня відбулася екстрена нарада з представниками заводів-виробників, ремонтних підприємств і власників рухомого складу. Результатом цього засідання став проект листа Ространснадзора, у якому регулятор нагадав вагонобудівникам про можливу кримінальну відповідальність за невиконання вимог щодо якості продукції.
Віце-президент некомерційного партнерства "Об'єднання вагонобудівників" Василь Варенов розповів, що організація не раз зверталася в профільні міністерства і відомства з проханням прийняти жорсткі заходи до українських виробників, що постачають неякісний залізничний рухомий склад у Росію. "Жорсткий контроль якості самими виробниками, центром технічного аудиту РЖД і російськими стандартами застосовується тільки відносно російських виробників, але ніяк не впливає на іноземних", - підкреслив він. На думку Василя Варенова, єдине вірне рішення проблеми - тимчасову заборону на ввезення української продукції в Росію. "Російський ринок - це конкурентне середовище, тому введення мораторію жодним чином не вплине на ціни на вагони всередині країни", - упевнений він.
Іншої точки зору дотримується гендиректор "Сибур-Транс" Максим Зінченко, на думку якого, заборона на експлуатацію українських вагонів може спровокувати дефіцит рухомого складу. Як перевізник небезпечних вантажів, "Сибур-Транс" може зіткнутися з серйозними труднощами щодо поставок сировини та вивезення нафтохімічної продукції, міркує він.
Згідно зі статистикою РЖД, в 2011 році держмонополією було зафіксовано дві катастрофи і дві аварії вантажних поїздів, 16 сходжень з рейок рухомого складу, а в січні 2012 р. відбулося вже сім випадків зламу бічних рам через низьку якості лиття.
Нагадаємо, в 2010 р. ВАТ "Азовмаш" виготовив для РФ близько 6,3 тис. вантажних вагонів, Крюківський вагонобудівний завод - більше 7 тис. такий же продукції, ВАТ "Дніпровагонмаш" - понад 4,3 тис. одиниць техніки.