У Росії вже через три роки обсяг випуску високоякісних нафтопродуктів збільшиться в півтора рази, на їх виробництво піде не менше 20% всієї видобутої в РФ нафти. Нафтові компанії РФ взяли на себе зобов'язання до 2020 року перейти на стандарт бензину Євро-5 і підписалися під санкціями, які підуть, якщо плани так і залишаться на папері. Про це йдеться в угодах про модернізацію нафтопереробних заводів, підписаних між компаніями і держорганами.
У липні між 11 нафтогазовими компаніями, шістьма НПЗ з одного боку і ФАС, Ростехнаглядом, Росстандартом з іншого були підписані угоди, згідно з якими виробники палива взяли на себе зобов'язання поступово перейти на виробництво більш якісних нафтопродуктів. У документах містяться детальні плани з модернізації НПЗ і виробництва моторних видів палива у період з 2011 по 2020 рік. Кожна нафтова компанія починаючи з 2015 року повинна буде виробляти світлих нафтопродуктів в обсязі не менше 20% від видобутої в Росії нафти і "поставляти їх на внутрішній ринок, забезпечивши сталу, яка не допускає перерв пропозицію нафтопродуктів на ринку Росії відповідно зі складним рівнем попиту".
Згідно з документами з 2015 року автобензин, вироблений більшістю великими російськими заводами, повинен відповідати стандарту Євро-5. Поки "Лукойл", ТНК-ВР і "Газпром нафта" з наступного року будуть виробляти бензин четвертого класу і вище. "Роснафта" за підсумками поточного року випустить бензин лише другого і третього класів в обсязі 5,5 млн т, а за підсумками 2014 року збільшить обсяги до 9,2 млн т, з яких 3,4 млн т п'ятого класу, 2,5 млн т четвертого класу. Дизпаливо "Лукойла" вже відповідає класу не нижче четвертого, в 2012 році до нього мають приєднатися ТНК-ВР, "Башнафта", "Газпром нафта", Ярославський НПЗ (володіє "Славнафта").
На Киришський НПЗ (належить "Сургутнафтогаз") зараз тільки половина з виробленого бензину в 2,3 млн т вище другого класу. Через дев'ять років завод повинен буде випускати 3,2 млн т бензину п'ятого класу, але повністю перейти на виробництво дизпалива вищої, п'ятої категорії компанії до цього часу не вдасться: тільки 5,8 млн з 7 млн т буде вище другого класу. Цього року вісім найбільших компаній планують виробити 107,5 млн т світлих нафтопродуктів, до 2020 року обсяг має скласти 154,3 млн т.
Угоди з нафтовиками були підписані після того, як наприкінці минулого року і першому півріччі 2011 року склався дефіцит нафтопродуктів, який привів до зростання цін на них. Однією з причин дефіциту, як пояснили у Федеральній антимонопольній службі, стала неготовність низки нафтових компаній виконувати технічний регламент про випуск нафтопродуктів більш високого класу. Спочатку передбачалося, що з цього року бензин класу Євро-2 кане в Лету. Відомства РФ пішли назустріч нафтовикам, відклавши дію техрегламенту ще на чотири роки, але поставили їм "поведінкові умови", документально закріпивши плани з переобладнання НПЗ.
Обсяг інвестицій в модернізацію переробних потужностей "Роснафта" не розкриває, але в компанії говорять про "100-відсоткове виконання планів модернізації" за підсумками поточного року. "Нещодавно розпочалася пусконаладка на великому об'єкті - установці сповільненого коксування на Комсомольському НПЗ. Також є впевненість у реалізації планів на 2012 та наступні роки. Більшу частину об'єктів планується ввести в 2013 році", - пояснили в компанії. У найближчих планах "Лукойлу" прискорити темпи виробництва бензину вище четвертого класу за рахунок будівництва ще однієї установки каталітичного крекінгу на Нижегородському НПЗ, а в перспективі перейти на безмазутное виробництво, зазначив представник компанії.
В "Башнафті" заявили, що виконують умови чотиристоронньої угоди, нагадавши, що інвестиції до 2016 року в модернізацію заводів складуть до 27 млрд руб. "Газпром нафта" також підтверджує виконання взятих на себе зобов'язань. Отримати коментар у ТНК-ВР і "Сургутнафтогаз" не вдалося.
Слідкувати за виконанням угод повинні держоргани. У ФАС пояснили, що результати виконання угод про модернізацію НПЗ стануть відомі наприкінці року. За словами представника відомства, в даний час ніяких додаткову угоду в ці договори вносити не планується. У той же час, за даними Міненерго, ремонт на російських НПЗ йде за графіком. Будь-які санкції в угоді не прописані, але чиновники готові застосувати адміністративні ресурси. Роснадра можуть відмовити в ліцензіях, які "затрималися" у видачі на родовища, а Федеральна митна служба - позбавити права відстрочки по сплаті платежів. ФАС готова порушувати адміністративні справи з накладенням штрафів. Можливо також вилучення необгрунтовано отриманого доходу.