Голова Верховного суду України (ВСУ) Василь Онопенко просить Президента України Віктора Януковича застосувати право вето до закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо недопущення зловживань правом на оскарження". Текст відкритого листа до Президента оприлюднила прес-служба ВСУ.
За його словами, прийняття 13 травня 2010 року Верховною Радою закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо недопущення зловживань правом на оскарження" (законопроект від 25.02.2010 № 6109) може означати початок якісно нового етапу в системному наступі на правосуддя.
Закон передбачає внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, та закону України "Про Вищу раду юстиції", які стосуються розширення повноважень Вищої ради юстиції (ВРЮ), в тому числі щодо притягнення до відповідальності суддів, а також визначають підсудність адміністративних справ щодо оскарження актів, дій та бездіяльності Верховної Ради, Президента України та ВРЮ.
В.Онопенко заявив, що цей закон прийнято з грубим порушенням процедури, визначеної частиною першою статті 116 Регламенту Верховної Ради України, згідно з якою пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), який прийнятий Верховною Радою за основу. Всупереч цьому положенню Регламенту під час підготовки законопроекту до другого читання були внесені зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, статей 18, 19, 24, 117, 171 Кодексу адміністративного судочинства України, а також зміни до статей 24, 25, 30, 32, 42, 46, 47 Закону України "Про Вищу раду юстиції".
"Фактично в даному разі йдеться про свідому і цілеспрямовану підміну положень законопроекту, про законотворче шахрайство", - сказав голова ВСУ.
Відповідно до ухвалених парламентом змін до Кодексу адміністративного судочинства України акти, дії та бездіяльність Верховної Ради, Президента України та ВРЮ оскаржуються до Вищого адміністративного суду України, рішення якого є остаточним і не підлягає перегляду в апеляційному чи касаційному порядку.
"Таким чином, фізичних та юридичних осіб позбавлено права на апеляційне та касаційне оскарження рішень", - зазначив В.Онопенко.
Він звернув увагу на те, юридично необґрунтованою є встановлена законом заборона судам здійснювати забезпечення адміністративного позову у спорах, які стосуються оскарження актів, дій та бездіяльності Верховної Ради України, Президента України та Вищої ради юстиції шляхом зупинення актів та заборони вчиняти певні дії.
Численні зауваження у голови ВСУ викликають і внесені законом зміни до закону "Про Вищу раду юстиції", якими "безпідставно розширюються визначені Конституцією України повноваження ВРЮ, уможливлюється втручання в діяльність судів, а також вплив на суддів при здійсненні ними правосуддя. Натомість суттєво знижуються гарантії незалежності суддів, встановлені Основним Законом України", - зазначив В.Онопенко.
Зокрема, законом запропоновано наділити Вищу раду юстиції правом для здійснення своїх повноважень витребовувати із судів копії судових справ, розгляд яких не закінчено. За словами В.Онопенка, ці зміни суперечать низці рішень Конституційного суду.
"Не узгоджуються з положеннями статті 131 Конституції України зміни до статті 27 Закону України "Про Вищу раду юстиції", відповідно до яких пропонується доповнити перелік актів, що приймаються Вищою радою юстиції , "іншими актами в межах повноважень Вищої ради юстиції", - зазначив голова ВСУ. Він указав на те, що відповідно до чинної редакції закону про ВРЮ, визначено вичерпний перелік актів, які можуть прийматися цим органом.
Голова ВСУ вважає є юридично необґрунтованими зміни до закону про ВРЮ, якими зменшується кворум, необхідний для правомочності засідань Вищої ради юстиції та її секцій. "Ці зміни нівелюють конституційний статус Вищої ради юстиції як колегіального органу", - сказав В.Онопенко.
Він також застерігає, що положення прийнятого 13 травня 2010 р. закону щодо відповідальності суддів створюють умови для тиску на них. Зокрема, цими змінами встановлюється, що порушення суддею строків розгляду справи може стати підставою для визнання порушення ним присяги. "Навантаження на суддів значно перевищує не тільки нормативи, а й об'єктивні фізичні можливості, що апріорі робить переважну більшість суддів такими, що, ймовірно, порушують присягу", - заявив В.Онопенко.
За його словами, внесеними законом змінами допускається, що питання про звільнення судді за особливих обставин може бути розглянуто не тільки за відсутності судді, а й без його письмового пояснення відсутності.
Голова ВСУ зазначив, що не відповідає положенням основних принципів щодо права на справедливий розгляд виключення із закону положення, яке встановлювало, що член ВРЮ, який порушив питання перед ВРЮ про звільнення з посади судді, не бере участі у голосуванні при прийнятті рішення.
"За наявною інформацією ініціатори прийняття цього закону намагатимуться якнайшвидше домогтися його підписання Президентом України і набрання ним чинності, щоб уже на найближчому засіданні Вищої ради юстиції 17 травня ц.р. застосувати його положення до певних суддів", - заявив В.Онопенко.