Падіння продажу автомобілів в деяких європейських країнах за січень-травень 2012 р. склав від 20 до 40%, в рамках Євросоюзу за підсумками травня спостерігається зниження на 8,7% (порівняно зі зростанням продажу на 7,4% в травні 2011 р.). Падіння продажу триває вже восьмий місяць поспіль. За підсумками року автомобільний ринок тут може очікувати спад на 8-10%, прогнозують аналітики.
За п'ять місяців цього року у Франції попит на автомобілі впав на 17%, в Італії - більш ніж на 19%, а в Греції - на 40%. Стабільна до цього часу Німеччина презентувала зниження продажів майже на 5%. "Все виглядає ще гірше, ніж можна було собі уявити", - вважає експерт з Сredit Suisse Арндт Еллінгхорст. На його думку, європейський авторинок цілком може скоротитися в нинішньому році на 8-10%. На початку року аналітики галузі прогнозували цей показник на рівні 4-5%.
Негативно впливає на ринки криза євро і спад економіки на півдні Європи. За даними створеної Євросоюзом експертної групи Cars-21, сумарний обсяг зайвих виробничих потужностей європейців досягає 30%. "Загроза закриття нависла зараз відразу над п'ятьма автозаводами", - підтвердив професор Штефан Братцель з Центру автопромисловості в німецькому Бергіш-Гладбахе. Особливо важко доводиться тим виробникам, які завжди робили ставку на масовий збут - Fiat, Opel і PSA (Peugeot, Citroen).
За п'ять місяців цього року падіння продажів у Renault склало майже 20%, у Opel - 16,5% і у PSA - 15%. На минулому тижні французькі автовиробники вже запросили допомоги в уряду.
У необхідності держдопомоги впевнені і представники Fiat. За підсумками першого кварталу європейський бізнес концерну зазнав збитків на 273 млн євро. Fiat утримує позиції тільки за рахунок прибутків належить йому на 60% Chrysler. Однак глава фірми Серджіо Маркіонне вже вимагає від Єврокомісії грошей на закриття своїх заводів і введення загороджувальних мит на авто конкурентів з Азії. У п'ятницю Fiat довелося скоротити інвестиції в європейський бізнес на 500 млн євро.
"Трагічність нинішньої ситуації в тому, що держдопомоги просять компанії в країнах, які знаходяться під пресом боргового кризи, наприклад у Франції та Італії", - пояснив Братцель. При цьому експерт зазначив, що в урядів цих держав зараз просто немає тих коштів, які потрібні на програми типу "готівка за автохлам".
Зазначимо, що свого часу ці програми не виконали свого завдання - гармонізувати зростаючі обсяги виробництва і динаміку продажів. "Європа переживає надлишок виробничих потужностей і падіння попиту, так що не думаю, що проблемні країни підуть на введення подібних дорогих акцій. Що ж до Німеччини, вона це робити точно не буде", - уклав Братцель.
Нагадаємо, що в березні ц.р. продажі нових автомобілів в 27 країнах Європейського союзу, Ісландії, Норвегії та Швейцарії впали на 6,6% в порівнянні з березнем попереднього року, до 1,5 млн машин. Таким чином рівень продажів досяг мінімального рівня за 14 років.