У 2012 р. Японію знову очікує торговий дефіцит, - аналітики
У 2012 році Японію знову очікує торговий дефіцит, вважають аналітики, опитані The Wall Street Journal.
"За перші 11 місяців минулого року торговий дефіцит Японії склав 2,3 трлн ієн (30 млрд дол.), тоді як 2010 р. Японія закінчила з профіцитом в 6,6 трлн ієн. За грудень економіка країни не змогла надолужити згаяне. Більше того , в 2012 р. Японію знову очікує торговий дефіцит", - зазначили експерти.
Березнева природна катастрофа зробила серйозний негативний вплив на економіку країни, однак це лише одна з проблем. Після трагедії на АЕС "Фукусіма" Японія, наприклад, була змушена збільшити імпорт нафти та газу, щоб покрити свої потреби в енергоносіях на тлі відновлення інфраструктури (за прогнозом уряду, ВВП країни в 2012 фінансовому році, який починається 1 квітня, зросте на 2,2%).
Іншим негативним фактором для японського торгового балансу залишається високий курс національної валюти по відношенню до долара. Зростання ієни позначилося на привабливості японських товарів за кордоном. За 2011 р. ієна подорожчала по відношенню до долара на 8,5%, поставивши рекорд 31 жовтня - 75,35. Згідно з розрахунками JP Morgan, зростання курсу національної японської валюти навіть на 1% може привести до скорочення обсягів експорту на 0,34%.
"Сильна ієна знизила конкурентоспроможність японського експорту в порівнянні товарами ключових конкурентів, таких як Німеччина і Південна Корея", - сказав РБК daily головний економіст IHS Global Insight Раджив Бісвас.
У той же час, сальдо платіжного балансу Японії поки залишається позитивним. Однак, як побоюються аналітики JP Morgan, японський платіжний баланс може стати негативним протягом найближчих двох-трьох років, якщо місцеві компанії почнуть активніше виводити виробництва за кордон. "Вірогідність цього вкрай велика. Справа в тому, що місцеві виробники, в першу чергу електроніки та автомобілів, вже не перший рік віддають перевагу розміщенню своїх заводів у країнах, що розвиваються, які на тлі зниження споживання в США і Європі стають для них ключовими ринками збуту. Так, навіть Nissan - лідер з продажу минулого року на місцевому ринку серед автовиробників - оголосив про свій намір активніше розвиватися за кордоном. Якщо в 2011 р. на іноземних конвеєрах було вироблено 67% автомобілів японських марок, то до 2014 р. цей показник перевищить 75%", - вважають аналітики JP Morgan.
"У найближчі роки автозаводів в Японії стане менше", - підтвердив РБК daily директор Центру економіки автомобільної промисловості Університету Дуйсбург-Ессен Фердинанд Дуденхеффер.
Торішні руйнівний землетрус і цунамі, в результаті яких багато провідні японські експортери були вимушені призупинити випуск продукції, лише підштовхнуть до висновку японських підприємств в сусідні країни. "Ця тенденція продовжиться, у тому числі й тому, що найбільш перспективними ринками для японських виробників є країни, що розвиваються - Китай, Індія і Бразилія", - прогнозує Бісвас.
Як побоюються аналітики, якщо Токіо не зможе зупинити зростання торгового дефіциту, йому доведеться активніше позичати гроші за кордоном, причому все дорожче і дорожче. Зараз витрати на позики Японії є одними з найнижчих в світі. Так, прибутковість по десятирічним держоблігацій тримається на рівні 1%.
Зазначимо, згідно з оприлюдненими сьогодні даними Міністерства фінансів Японії, в країні за підсумками 2011 р. зафіксований дефіцит торгового балансу 2,49 трлн ієн (32 млрд дол..) вперше за 31 рік.