Українську ГТС хочуть віддати Європі, - Медведчук
Переговори по газу в Брюсселі в черговий раз не принесли результату: заповітний контракт все ще не підписаний. Проблема, як виявилося, тривіальна - вся справа в платоспроможності Києва. Про це йдеться в блозі рвуководітеля громадського руху "Український вибір" Віктора Медведчука.
«Якби українська сторона підтвердила у себе наявність фінансових ресурсів, тоді б не було особливих проблем для того, щоб ... домовитися по всіх параметрах поставок і реструктуризації за старими боргами ... Будуть гроші у України - отже, підпишемо контракт. Не буде - значить, будемо чекати, поки з'являться », - заявив міністр енергетики РФ Олександр Новак.
Але такий стан справ не влаштовує Європу. Пам'ятаючи про газовий конфлікт 2009 року, європейці усіма силами намагаються допомогти домовитися Україні і РФ. Більш того, вони навіть готові допомогти Києву оплатити блакитне паливо, лише б Україна якнайскоріше уклала договір з Росією. Питання - на яких умовах.
Отже, Європа пропонує два варіанти. Перший передбачає виділення грошей, які можуть бути витрачені на оплату газу. «Я можу підтвердити, що ми в рамках наших фінансових програм виділяємо кошти, які через український бюджет можуть бути використані для закупівлі газу. У найближчі кілька днів ми будемо робити все, щоб наші українські друзі назвали конкретну суму платежу, яка може бути використана для оплати газу », - заявив єврокомісар з питань енергетики Гюнтер Еттінгер після зустрічі в Брюсселі. Правда, він не уточнив, буде ця допомога безповоротної або виявиться черговим кредитом Україні, який доведеться повертати з відсотками.
Друга схема припускає, що яка-небудь з європейських компаній купує газ у росіян і продає його «Нафтогазу України». Таким чином, вперше з 2009 року в схемах газових поставок виникає посередник, який, можливо, запропонує більш-менш прийнятні для України умови, але вже точно не стане дарувати нам блакитне паливо. Рано чи пізно питання розрахунків за газ спливе. Тільки замість безпосереднього постачальника - «Газпрому» - погасити борги вимагатиме якась західна компанія. Оскільки додаткових джерел наповнення бюджету, окрім кредитів, не передбачається, Київ можуть попросити розрахуватися майном.
Як відомо, 14 серпня був прийнятий закон про реформування системи управління Єдиної газотранспортної системи України. Хоча ГТС залишилася в держвласності, «трубу» дозволено здавати в оренду. Крім того, не виключено, що новий Кабмін зможе проштовхнути через новий парламент законопроект про приватизацію ГТС (як відомо, такі ідеї у нинішнього прем'єра вже були). В цьому випадку існує ризик, що стратегічно важливий для всієї Європи об'єкт перестане бути власністю української держави.
Як би там не було, але і перша, і друга схеми, запропоновані європейцями, вирішують лише поточні проблеми, які стоять перед українською владою, системно нічого не міняючи. В перспективі ж використання таких схем загрожує новими боргами і втратою контролю над об'єктами, які, якщо викорінити корупцію в «непрозорому монстрові» НАК «Нафтогаз», могли б приносити чималий прибуток Україні.