Прийняття парламентом законопроекту №4098 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо збалансованості ставок акцизного податку на паливо" дозволить зберегти українську нафтопереробну галузь, знизити ціни на бензин і захистити вітчизняний паливний ринок від російської експансії.
Про це в ході круглого столу на тему: "Ринок нафтопродуктів України, загрози та перспективи розвитку" заявила президент Української енергетичної асоціації Юлія Підкоморна.
"Щоб Україна та українці почувались в безпеці, ми повинні бути спроможними долати кризи та підтримувати економіку власними силами. Для досягнення успіху в нафтопереробці мають поєднатись три чинники: наявність сировини, справедливі податки та ринки збуту. Чим більше переробляємо - тим дешевший бензин чи дизпаливо. Чим менший акциз - тим дешевше пальне для споживача", - заявила Підкоморна.
Народний депутат та один з авторів законопроекту №4098 Олексій Мовчан заявив, питання збереження вітчизняного виробництва та енергонезалежності від країни-агресора зараз є вкрай актуальними.
"Два тижні тому зареєстрований законопроект й ми бачимо деякі нерозуміння, який він викликає. Не всі розуміють в якому стані перебуває зараз галузь, ми намагаємося пояснювати депутатам та центральним органам виконавчої влади про кризову ситуацію та результати, які будуть досягнуті від його прийняття. Про те як важливо за умов гібридної війни, та додаткового падіння економіки через пандемію зберегти вітчизняне виробництво, а не сплачувати шалені суми за імпорту в тому числі і з Росії. 17 авторів цього законопроекту з різних фракцій підтримують прагнення врегулювання проблем на ринку, як і багато стейкхолдерів й учасників ринку", - сказав він.
Своєю чергою, начальник головного управління забезпечення функціонування нафтогазових ринків Директорату нафтогазового комплексу та розвитку ринків нафти, природного газу та нафтопродуктів Міністерства енергетики Микола Колісник зазначив, що постачальники скрапленого газу для України зараз - це Росія, Білорусь, Казахстан.
"Треба враховувати реальну ситуацію на ринку. Міністерство підтримує прагнення збалансувати ситуацію на ринку та надасть свій висновок щодо законопроекту №4098 найближчим часом. Остаточна позиція Міністерства енергетики наразі готується", - заявив Колесник.
На думку державного експерта Директорату нафтогазового комплексу та розвитку ринків нафти, природного газу та нафтопродуктів Міністерства енергетики Олени Чайковської, ринок нафтопродуктів є надто чутливий й позиція міністерства щодо зміни акцизів частково співпадає з позицією законопроекту.
Геннадій Рябцев, керівник спецпроектів НТЦ "Псіхея" додає, що є стратегічні документи, в тому числі рішення РНБО щодо зменшення енергетичної залежності України та диверсифікації постачання енергоносіїв, не більше як 30% з одного джерела, які потрібно виконувати.
"Також ми маємо зобов’язання за Угодою з ЄС щодо збалансування розмірів податків на нафтопродукти. На мою думку, до законопроекту №4098 автори не надали належного обгрунтування. На думку народних депутатів зростання акцизу має призвести до збільшення надходжень бюджету. Однак я вважаю, що це неправильно. Потрібно провести моделювання, яке точно покаже таке зростання. Треба враховувати, що зміни акцизів вплинуть на багато чинників, тому має бути більш зважений підхід для узгодження всіх політик", - зазначив Рябцев.
Перший заступник Голови правління ПАТ "Укртатнафта" заявив, що сьогодні мова вже не йде про підтримку чи розвиток, а про порятунок галузі.
"Саме на це спрямований законопроект №4098. Саме на порятунок! Наші заводи почнуть скоро закриватися за існуючої ситуації, тому що зниження обсягів споживання бензину до 1,6 млн т. з урахуванням наявності імпорту, потягне зменшення переробки до технологічного мінімуму чи взагалі зупинення виробництва. Першим може постраждати державний Шебелинський ГПЗ. А далі піде ланцюгова реакція по суміжним галузям: видобутку та транспортування", - заявив Руслан Ряпка.
За його словами, росіяни заробляють на нас надприбутки, оскільки продаж скрапленого газу в Польщу з урахуванням того, що вона знаходиться географічно далі ніж Україна та включає ще й логістичні затрати, здійснюється значно дешевше.
"Через пандемію коронавірусу знизились обсяги споживання, що призупинило і обсяги зростання споживання скрапленого газу. Інакше ми б вже в наступному році говорили про можливе закриття заводів. Тому для чергового занурення в процедури узгодження, яке ми проводимо останні 6 років, вже не лишилось часу. Можливо чимось доведеться пожертвувати, але і всі наші зобов’язання перед ЄС щодо підвищення акцизів до європейських мінімальних рівнів: 359 Є/тон. на бензин та 330 Є/тон. на дизель треба співвідносити з нашими реальними можливостями та купівельною спроможністю українських громадян. Просто дискутуючи і нічого не роблячи ми лише втрачаємо ринок", - зауважила Руслан Ляпка.
Нагадаємо, Українська енергетична асоціація об’єднує на своєму майданчику фахових експертів та представників бізнесу в паливно-енергетичному комплексі України з метою спільного захисту інтересів бізнесу, конкурентний розвиток ринків та напрацювання нових шляхів розбудови в умовах викликів сьогодення.