Ділове співтовариство закликає уряд і парламент прийняти низку законів та комплексних довгострокових програм розвитку промислового комплексу
Виробництво автомобілів в Україні ще можна реанімувати, якщо на рівні парламенту і уряду прийняти комплексну програму підтримки та стимулювання автомобільної промисловості. Такі заяви пролунали в середу, 11 квітня, в Українському союзі промисловців і підприємців, де відбувся круглий стіл на тему «Автовиробництво в Україні на межі зникнення. Термінові кроки з порятунку галузі», передає "Інтерфакс".
Виробники закликали уряд і парламент прийняти низку законів для розвитку промислового комплексу. Інакше Україна ризикує втратити відразу декількох високотехнологічних галузей
Серед основних причин затяжної кризи вітчизняної автопромисловості - відсутність антикризових заходів з боку держави, невиразна промислова політика та недостатня увага влади до створення сприятливого середовища для виробників. Протягом останнього десятиліття підприємства автопрому самостійно протистояти викликам, масштаб яких значно перевищує їх можливості, - заявили представники найбільших автовиробників України.
На думку учасників круглого столу, основних причин драматичного стану галузі одразу кілька: значне падіння ринку нових легкових автомобілів (з 600 тисяч у 2008 до 82 тисяч в 2017); зниження ввізних мит та лібералізація імпорту б/у авто; відсутність врегулювання ситуації з масовим ввезенням на територію України б/у автомобілів з іноземною реєстрацією, в тому числі з порушеннями митного режиму; активний імпорт автомобілів з Узбекистану порушення правил СОТ; дезінтеграція України з основними експортними ринками; повна відсутність державної підтримки галузі у питаннях виведення продукції українського автопрому на європейські ринки
Як наслідок, сьогодні з 12 автоскладальних заводів працюють лише 7, виробничі потужності використовуються на 1,8% від проектних; кількість робочих місць скоротилася з 36,3 тисяч осіб у 2008 до 8 тисяч осіб у 2018-му і продовжує скорочуватися; на внутрішньому ринку частка продукції вітчизняних заводів скоротилася у п'ять разів і не перевищує 10%; експорт практично відсутня; відрахування автопідприємств в бюджет складають всього 2% від рівня докризового 2008-го, - заявили представники українських автовиробників.
За офіційними даними, на початок року борги ЗАЗу перед банками становили 3 млрд грн і 24 млн доларів, корпорація «Богдан» заборгувала понад 4 млрд гривень, а борг «Єврокару» досяг 2,7 млрд гривень. При цьому до кризи 2008-го ЗАЗ інвестував у виробництво 380 млн. доларів, «Богдан» – 345 млн доларів, «Єврокар» – 250 млн доларів.
«Ресурс вітчизняного бізнесу практично вичерпаний – сьогодні у нас вже не залишилося ні фінансових, ні інших аргументів для утримання кваліфікованих кадрів, підтримки виробництва, не говорячи вже про його розвиток. Ми впевнені, що модернізовані українські підприємства мають величезний потенціал для повномасштабного відновлення роботи. Все, що нам потрібно, це грамотне системне державне управління промисловим комплексам, зважена фіскальна та інвестиційна політика, стратегічне бачення керівництва країни в питаннях довгострокового розвитку галузі і промисловості в цілому», - зазначив Олександр Козіс, голова правління Корпорації «УкрАВТО».
У 2018-му існує висока ймовірність банкрутства декількох підприємств-виробників легкових автомобілів та консервації частини виробничих потужностей.
«У 2017 році ділове співтовариство затвердив «Платформу економічного патріотизму» – рекомендації керівництва країни на прискорення темпів економічного розвитку і припинення неприйнятних тенденцій деіндустріалізації. Окремі із запропонованих рішень вже враховані: розстрочка ввізного ПДВ на обладнання, зниження ставок портових зборів на 20%, створення Експортно-кредитного агентства тощо. Втім, зазначені рішення уряду в основному складають «точкові» заходи, деякі з яких впроваджувалися під великим тиском підприємницького співтовариства. Комплексної промислової або хоча б галузевої політики як і раніше немає. Наприклад, український автопром, який ще 10 років тому формировав 4% ВВП країни, мав пристойний експорт і створював понад 36 тис. робочих місць, зараз на межі виживання», - зазначив президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах.
Учасники круглого столу закликали представників органів влади до конструктивного діалогу і виваженої державної антикризової промислової політики, без якої український автопром приречений.