Українська газотранспортна система (ГТС) уже двічі оцінювалася: у 2007 р. - у 24,8 млрд дол., а в 2009 році - в 9,9 млрд дол. У Кабінеті міністрів планують провести ще одну оцінку ГТС, але на цей раз за допомогою одного з найбільших світових аудиторів. Про це повідомляє видання "Комерсант-Україна".
У розпорядженні видання опинилися висновки консалтингової компанії "Імідж", підписані її директором Надією Ніколаєнко і спрямовані керівництву НАК "Нафтогаз Україна". У 2007 році компанія проводила оцінку української газотранспортної системи і підземних газосховищ "для відображення переоцінених основних фондів у бухгалтерському обліку української монополії". Оцінка здійснювалася згідно з умовами договору від 22 червня 2007 року за ініціативою тодішнього глави НАК Євгена Бакуліна. Згідно зі звітом виконавця, сукупна справедлива вартість основних засобів ДК «Укртрансгаз» станом на 31 грудня 2006 року склала 125,7 млрд грн, або 24,8 млрд дол. (по курсу НБУ на той час).
У 2009 році при уряді Юлії Тимошенко мала місце ще одна оцінка української ГТС, на цей раз консалтинговою компанією "Увекон". Як випливає з листа директора "Увекон" Володимира Шалаєва N96 від 31 травня 2009 року, компанія провела оцінку "з метою відображення цієї вартості в фінансовій звітності замовника, підготовленої відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності". У своєму листі Шалаєв вказує, що його оцінка базується на інформації, отриманої від замовника, і являє собою "суму, на яку можна обміняти активи при укладанні угоди між знаючими, зацікавленими та незалежними сторонами". Згідно зі звітом "Увекон", сукупна справедлива вартість основних засобів та об'єктів, що належать ДК "Укртрансгаз", склала 79,5 млрд грн, або 9,9 млрд дол (По курсу НБУ на той час). У документі стверджується, що сукупна вартість активів "Укртрансгазу" на дату проведення оцінки "економічно знецінилася».
У прес-службі "Нафтогазу" і Міненерговугілля в п'ятницю відмовилися коментувати оцінки компаній "Імідж" і "Увекон". У прес-службі Кабміну заявили, що 8 лютого на засіданні уряду було прийнято протокольне доручення про проведення ще однієї оцінки української ГТС. Вона буде здійснюватися за дорученням Президента Віктора Януковича в рамках реформування НАК "Нафтогаз Україна". Проектом програми реформування передбачена інвентаризація активів НАК та її дочірніх підприємств, зокрема "Укртрансгазу", який є оператором газотранспортної системи. Нагадаємо, реформування нафтогазової галузі, зокрема "Нафтогазу", обумовлено приєднанням України до договору про заснування Енергетичного співтовариства та адаптацією законодавства України до законодавства ЄС в галузі енергетики з метою отримати можливість залучити європейські інвестиції для модернізації ГТС.
Нагадаємо, 4 лютого міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко зазначив, що для оцінки вартості ГТС будуть залучатися кращі міжнародні компанії, що мають необхідний досвід. Мова йде про всіх компаніях «великої четвірки». "Більше того, проявили велику зацікавленість американські компанії, що займаються аудитом в цій сфері", - заявив Бойко.
Високопоставлене джерело видання в департаменті нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Міненерговугілля зазначив, що аудит важливий як для проведення IPO "Нафтогазу", так і з метою створення консорціуму з управління українською ГТС. Він нагадує, що в ході переговорів з "Газпромом" про його створення виникли труднощі. Українська сторона стверджує, що її частка в консорціумі повинна складати 34%, Росії та європейських партнерів - по 33%. А Москва наполягає як мінімум на 50-відсотковій частці "Газпрому". Раніше джерело в Адміністрації Президента повідомляв, що від російської монополії навіть надходила пропозиція викупити українську ГТС за 4 млрд дол, Проте українська сторона відмовилася вести переговори про продаж.
На думку аналітика інвестиційної компанії Dragon Capital Дениса Сакви, Оцінка 2007 року об'єктивніше тієї, що надав «Увекон». "Свого часу ми також оцінювали вартість української ГТС, грунтуючись на ціні білоруської газопровідної системи. Так от, якщо білоруська ГТС коштує 5 млрд дол, То українська система, виходячи з її потужності, повинна дійсно коштувати 24 млрд дол Це об'єктивна оцінка" , - говорить Саква. Директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич у свою чергу відзначає, що коли "Газпром" проводив оцінку білоруської ГТС, ще не існувало газопроводу Nord Stream, здатного знизити завантаження української ГТС на 10-15 млрд кубометрів газу в рік. "Тому логічно припустити, що ціна все-таки буде нижчою, але, звичайно, не настільки, щоб скласти 9900000000", - говорить головний інвестстратегії ФГ БКС Максим Шеїн.
Шеїн відзначає, що тим, хто буде давати нову оцінку, доведеться рахуватися з результатами попередніх. "По суті, вони поставили рамки для їх роботи - .. Поставить ціну на ГТС вище, ніж вона була в 2007 році, до фінансової кризи і запуску Nord Stream, ніхто не зважиться А поставити ціну нижче 9,9 млрд дол. для уряду Миколи Азарова вкрай невигідно, оскільки тоді буде виглядати так, як ніби він продешевив, і Юлія Тимошенко оцінила газопровідну систему дорожче, ніж нинішня влада", - відзначає Дмитро Марунич.
"Наявність таких різних оцінок може ускладнити хід переговорів з Росією про створення ГТС: нинішня влада будуть намагатися вести переговори з оглядкою на попередні оцінки, що може перешкодити в прийнятті об'єктивних рішень", - говорить Максим Шеїн. А керуючий партнер Astapov Lawyers Андрій Астапов відзначає, що якщо ГТС в результаті буде продана або внесена до консорціуму виходячи з оцінок нижче 9,9 млрд дол, Теоретично це може стати предметом судових розглядів і приводом для порушення кримінальної справи. "Дійсно, якщо влада поміняється, то у прокуратури теоретично в будь-який момент можуть з'явитися підстави для звинувачень у відчуженні або продажу держвласності за заниженою ціною і, відповідно, пред'явлення звинувачення в рамках статті 365 КК" Перевищення влади або посадових повноважень", - говорить Астапов .
Нагадаємо, тендер на відбір оцінювача української газотранспортної системи (ГТС) був оголошений в четвер, 19 січня 2012 р.