В Україні накопичилося 30% "зайвих" портових потужностей, - експерт
Здача в оренду прибуткових портових активів за прикладом ІМТП несе збитки державі, - експерт
Нарощувати потужності перевалки українським портам, віддаючи державні причали і термінальні комплекси в оренду приватним інвесторам, немає сенсу. Таку думку в коментарі журналістам висловив економіст, викладач Одеського національного університету ім. Мечникова Михайло Борисов.
"Уявіть собі, що річний вантажообіг всіх портів України і Росії - це вантажообіг одного порту Сінгапуру. Для того, щоб нарощувати вантажообіг в українських портах, потрібно, щоб у морської держави був і морський флот, якого зараз, на жаль, немає", - зазначив експерт, коментуючи спроби українських портів виправдати оренду своїх активів можливим збільшенням обсягів перевалки.
Зокрема, раніше начальник Іллічівського порту Сергій Крижановський оголосив про намір передати в оренду найприбутковіший причал №10 з термінальною частиною, що здійснює перевалку нікелевої руди. Аргументом на користь оренди керівництво ІМТП назвало очікування від приватного орендаря залучення додаткових вантажопотоків. Маючи стабільне завантаження, причал №10 перевалює нікелеву руду для єдиного переробника - Побузького феронікелевого комбінату.
"Те, що зараз ми маємо на цьому причалі 90 млн грн, - все залежить від вантажопотоку, за який ми відповідаємо. Але змінюється ринок і вантажовласник або інша інвестиційна структура впливатиме на залучення нових вантажопотоків. Тому там, де ми отримуємо 90 млн, там може бути і 100, і 120, і 150 млн", - сказав Крижановський.
На думку експертів галузі, перевалка в українських портах в останні роки істотно скоротилася в умовах загального падіння світової економіки, а скорочення перевалки може тривати ще кілька років. Відновлення ж зростання світового виробництва експерти прогнозують не раніше 2020 року. Отже, вважає експерт, що українським портам немає сенсу розраховувати на нові вантажопотоки.
"Я поділяю точку зору економістів, які говорять, що зараз не просто криза перевиробництва. Ми стоїмо на порозі так званої цивілізаційної кризи. Технократична цивілізація, заснована на споживанні, зайшла в глухий кут. Тому за нинішньої кризи складно давати прогнози. Є певні економічні цикли. Ми повинні пройти за кілька років такий період турбулентності. Тобто на початку 20-х років світова економіка вийде з кризи", - зазначив Борисов.
Експерт назвав спроби передати прибуткові портові активи приватним орендарям "схемою ухилення від сплати податків" і закликав владу "передати гавані у комунальну власність".
"Навіщо це робиться? Щоб певні люди на цьому заробили. Здавати в оренду - не вихід. Але це відбувається фактично вже в багатьох місцях. І в Одеському порту, і в Іллічівському, і в порту "Южний". Це просто ухилення від сплати податків. Порти повинні бути муніципальними. Порт "Южний" - повинен належати місту Южне, порт "Іллічівськ" - місту Іллічівськ, зараз він Чорноморськ. Одеський порт - має належати місту Одеса, Херсонський - Херсону і так далі. Без цього нічого доброго не вийде", - сказав експерт.
На думку Борисова, якщо від ефективності роботи порту буде прямо залежати наповнюваність бюджетів міст, це може викорінити схеми в оренді портових активів, а місцева влада буде зацікавлене в максимальній віддачі портів.
"Сьогодні ж чиновники зацікавлені тільки в тому, щоб набити кишеню, і в майбутньому України вони не зацікавлені. Вони здадуть все, що завгодно на будь-яких умовах - лише б побільше собі урвати. Ось і вся причина корумпованості цієї схеми", - резюмував експерт.