Думки експертів щодо створення авіаційного холдингу істотно розходяться
Міністерство інфраструктури України (МІУ) планує змінити підходи до управління аеропортами, створивши національну холдингову компанію з управління регіональними аеропортами. Про це йдеться в матеріалі РБК-Україна "Як влада планує ремонтувати аеропорти і розвивати українську авіацію".
Зазначимо, плани по створенню холдингу викладені у проекті "Авіаційної транспортної стратегії України на період до 2030 року". На думку керуючого партнера юридичного бюро ECOVIS Бондар і Бондар Олега Бондаря, холдингова компанія може бути цілком ефективним інструментом управління аеропортами "Бориспіль" і "Львів", коли вони не конкурують один з одним.
"Сьогодні аеропорти, в силу їх географічного положення і поки різних моделей розвитку, не є конкурентами. Але з розвитком, наприклад, ринку трансатлантичних перевезень, ситуація може змінитися", - упевнений він.
Бондар також зазначає, що існують більш прості механізми, які може використовувати держава для розвитку аеровокзалів.
"Наприклад, провести або, у випадку "Борисполя", завершити корпоратизацію аеропортів, створити професійні наглядові ради за участю "стейкхолдерів галузі" і, можливо, незалежних членів. У такому разі холдингова компанія - просто непотрібний посередник", - впевнений юрист.
Авіаційний експерт, секретар Громадської ради Державіаслужби, керівник комітету авіаційного транспорту експертної ради Мінінфраструктури Богдан Долінце застерігає, що якщо не буде цілісної фінансової політики щодо перерозподілу прибутку всередині холдингу в інтересах всієї групи аеропортів, то весь позитивний ефект від такого співробітництва буде втрачено
У той же час виконавчий директор "Української авіатранспортної асоціації" Микола Щербина впевнений, що створювати холдинг недоцільно, оскільки аеропорти "Бориспіль" і "Львів" є державною власністю, а регіональні аеропорти належать органам місцевого самоврядування.
"При цьому деякі з них мають договори державно-приватного партнерства та передані в оренду або користування. В таких умовах узгодити інтереси всіх сторін практично неможливо. Крім того, створення такої компанії загрожує тим, що доходи ефективних аеропортів будуть перерозподілятися на користь збиткових аеропортів. Такий підхід в першу чергу завадить розвитку аеропорту "Бориспіль" як транзитного вузлового аеропорту", - пояснив він.
"З одного боку, місцева влада не завжди розуміє, як розвивати свій аеропорт, і які можливості це дає, з іншого, - якщо у них відібрати аеропорти, не зовсім зрозуміло, чи допоможе це їх розвивати", - уточнив глава авіаційного комітету Торгово-промислової палати України Євген Дихне.
На його думку, позитивні приклади передачі управління аеропортами одному холдингу свідчать, що це дозволить отримати більший прибуток, ніж коли кожен аеропорт розвивається за окремим планом.
Нагадаємо, раніше повідомлялося, що Міністерство інфраструктури України пропонує побудувати ще один міжнародний аеропорт для Києва. Його можуть побудувати на базі аеродрому Гостомеля, Білої Церкви чи Житомира.