Україна не зможе збільшити імпорт вугілля морем, - розслідування
При поточному рівні перевалки терміналів є резерв у 5-6 млн тонн в рік
Україна не зможе наростити поставки імпортного вугілля морем через низьку пропускну спроможність морських портів і завантаженість залізничної інфраструктури транзитними і експортними вантажопотоками. Про це йдеться в статті Андрія Лопахіна на сайті Центру транспортних стратегій.
У матеріалі зазначається, що в основному "чорне золото" перевалюється на терміналах ТІС та ДП "МТП "Южний". Їх сукупні паспортні потужності дозволяють перевалювати до 28 млн тонн навалювальних вантажів на рік.
"При поточному рівні перевалки терміналів є резерв у 5-6 млн тонн в рік. Але при різкому збільшенні обсягів імпорту вугілля вони можуть не впоратися з потоками вантажів через ряд обмежень", - наголошується в статті.
Обмежуючим фактором, за даними автора, є технічна можливість завантаження імпортного вантажу зі складу порту у залізничні вагони. Існуючі потужності дозволяють вивозити 100-110 вагонів на добу або 210-220 тис. тонн на місяць. Загальний тоннаж суден з імпортним вантажем не повинен перевищувати цей показник.
"В іншому випадку, в порту почнеться приріст обсягів вантажу на зберіганні і затоварення складів. При цьому подальше зростання імпорту та обсягів вивозу вантажів у вагонах неможливий без реконструкції і модернізації портових потужностей. Аналогічна ситуація спостерігається на терміналах "ТІС" та ДП "МТП "Чорноморськ", - підкреслює автор.
Зазначається, що до початку бойових дій вугілля (в основному, коксуюче) імпортувався морем в Україну тільки для металургії. "Зараз, через обмежену пропускну спроможність, в українських морських портів немає можливості істотно збільшити імпорт вугілля, оскільки одні і ті ж причали використовуються як для експорту, так і для імпорту", - вказується в матеріалі.
Також повідомляється, що крім пропускної здатності терміналів, в українських портах є ще одне вузьке місце – припортові станції. У вересні в Україні почалися відвантаження зерна на експорт, в жовтні – грудні вони досягнуть піку.
"За прогнозами, до кінця року експорт зерна через порти складе 12 – 12,5 млн т. По вугіллю за цей же час нам потрібно імпортувати 2,5-3 млн т", - говорить старший аналітик ЦТС-Консалтинг Андрій Ісаєв.
Також зазначається, що виходом зі сформованої ситуації може стати проект з будівництва спеціалізованого терміналу з перевалки навалювальних вантажів, який має намір реалізувати порт "Южний", але це питання не одного року.
За інформацією Незалежної профспілки гірників України, запаси вугілля на українських ТЕС складають 1,5 млн т при необхідних 3 млн т, що може призвести до віялових відключень електроенергії. У середині вересня в порт "Южний" прибуло перше судно з вугіллям зі США для державної "Центренерго".
Замість запланованих 80 тис. тонн прийшло 62 тис. тонн. Минулого тижня в Україну прибуло друге судно з 60 тис. т американського вугілля для компанії ДТЕК.
Додатково в жовтні-листопаді в Україну очікується прибуття двох балкерів з ПАР, а також ще одного судна з США. При цьому експерти відзначають, що логістичні проблеми змушують Україну нарощувати імпорт вугілля залізницею, зокрема, з РФ.