Україна і РФ ведуть переговори про створення двостороннього консорціуму з управління ГТС без ЄС, - джерело
Росія і Україна минулого тижня приступили до переговорів про створення двостороннього консорціуму з управління українською газотранспортною системою (ГТС). Про це виданню "Комерсант-Україна" розповіло джерело в російському "Газпромі". Співрозмовник газети в українському Міненерго підтвердив, що це питання обговорювалося на минулому тижні в ході зустрічі віце-прем'єра Юрія Бойка і голови правління "Газпрому" Олексія Міллера; на цьому тижні обговорення продовжиться.
За словами джерела в "Газпромі", Україна вимагає від монополії, щоб майбутній консорціум був створений на паритетних засадах і не володів, а лише керував ГТС: "Нам сказали, що в договорі повинен бути зафіксований принцип, за яким ми повинні транспортувати не менше 60 млрд кубометрів газу в рік і гарантовано оплатити послуги з транзиту на суму 2,2 млрд дол.". Джерело зазначило, що сторони поки обговорюють, чи буде застосовуватися принцип ship-or-pay (поставляй або плати), а також можлива відмова української сторони від принципу рівного доступу до ГТС, закладеного в її угоді з Енергетичних співтовариством (ЕС). Росія наполягає, що вирішувати, як і чий газ прокачуватиметься, слід майбутньому консорціуму. Ціна газу для України повинна бути знижена до 280 дол. за тисячу кубометрів. "Питання про інтеграцію України в Митний союз як засіб зниження ціни газу вже не стоїть", - запевняє співрозмовник газети.
Офіційно сторони не коментують переговори. Але джерело в Міненерго пояснило, що Україна змушена піти на створення консорціуму без участі європейської сторони. Це викликано тим, що в Європейському банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) посилили умови видачі кредиту на модернізацію ГТС. Нагадаємо, в 2009 році Україна, Єврокомісія, ЄБРР, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) і Світовий банк підписали угоду про можливості багатостороннього фінансування модернізації. Загальний обсяг програми оцінювався в 5 млрд дол., причому перші 300 млн дол. пообіцяли виділити ЄБРР і ЄІБ. Раніше в ЄБРР неодноразово підкреслювали, що готові фінансувати модернізацію ГТС лише за умови проведення масштабних реформ в енергетичному секторі.
У розпорядженні видання опинилися спрямовані ЄБРР 19 січня на адресу Міненерго умови надання фінансування. У документі вказується, що для виділення кредиту в 308 млн дол. необхідне підписання урядом України угоди про проведення багаторічної програми реформ, узгодженої з Єврокомісією і міжнародними фінансовими організаціями, а також відновлення співпраці з Міжнародним валютним фондом. Необхідно також виділити позичальника - "Укртрансгаз" - зі складу НАК "Нафтогаз України", прийняти Кодекс газових мереж, в якому буде зафіксовано принцип рівного доступу до ГТС, відповідний директиви ЄС 2003/55/ЕС і регламенту ЄС №1775/2005. У кодексі потрібно прописати механізм встановлення недискримінаційних тарифів на використання ГТС. Крім того, ЄБРР вимагає прийняти закон про Нацкомісію з регулювання енергоринку і погодити з МВФ тарифи на природний газ і центральне теплопостачання.
В ЄБРР документ не коментують, посилаючись на конфіденційність. Джерело в Міненерго відзначає, що вимог щодо відновлення співпраці з МВФ, як і про прийняття Кодексу газових мереж, раніше не було. "Кожен раз виникають все нові і нові умови, і Україна розцінює це як прагнення затримати видачу кредиту", - говорить співрозмовник газети. Він також відзначає виникнення труднощів з поставками газу з Європи: "На переговорах з Єврокомісією ми не можемо домогтися елементарних речей - щоб нас, як членів Енергетичного співтовариства, захистили від обхідних російських газопроводів, щоб Словаччину елементарно переконали виконувати відносно нас правила самого ж ЄС і дозволити реверсне прокачування газу". За його словами, після введення South Stream можливі втрати України в транзиті можуть скласти 35-45 млрд кубометрів газу в рік.
Читайте також: Україна сподівається на реакцію енергетичного співтовариства в питанні переговорів з Росією, - Янукович
Нагадаємо, минулого тижня Президент Віктор Янукович розкритикував ЕС за відсутність сприяння Україні. "Коли Росія виставила нам рахунок на 7 млрд дол. - це штрафні санкції, - ми сподівалися, що отримаємо коментарі з цього приводу з боку Енергетичного співтовариства", - заявив Янукович. За його словами, відповіді на відповідний запит не надійшло. Президент також зазначив, що Україна неодноразово надсилала листи в ЕС з приводу газових відносин з Росією. "Ми жодного разу не отримали жодної відповіді на ці питання. Ми вважаємо, що це проблема", - сказав Віктор Янукович.
Експерти вважають, що двосторонній консорціум невигідний Україні. "Сьогодні в контракті з російською монополією зазначено, що вони будуть транспортувати через територію України 110 млрд кубометрів газу в рік. І "Газпром" його не виконує. Якщо в новому контракті все буде далі, то це все одно, що на паркані написати",- говорить директор енергетичних програм центру "Номос" Михайло Гончар. Він зазначає, що не може допомогти і принцип ship-or-pay: "Наприклад, у контракті з Білорусією на транспортування венесуельської нафти ми врахували принцип ship-or-pay, але він не працює. Жодної тонни нафти не прокачано, грошей не отримано".
Президент київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Олександр Тодійчук підкреслює, що якщо вільний доступ до трубопровідної системи буде скасовано, то це зупинить реалізацію проектів з видобутку сланцевого газу з Shell і Chevron. "Цим компаніям у будь-який момент можуть відмовити в їх транспортуванні газу як на території України, так і на експорт. А це означає, що їм просто не буде сенсу інвестувати у видобуток", - говорить Тодійчук.