В питанні, хто повинен грати більшу роль в розвитку залізничного транспорту - держава чи приватний бізнес - немає простого рішення. Про це в ході Першого міжнародного форуму "Транспортна інфраструктура України" заявив керівник напрямку енергетики та інфраструктури Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) в Україні Марк Магалецький.
"Кожна країна підходить до цієї проблеми по-своєму, варіантів дуже багато. І Україні необхідно приймати своє рішення", - сказав він.
На думку Магалецького, в кожному такому випадку потрібно оцінювати реальність втілення в життя тієї чи іншої ідеї. "Питання ще в тому, що може взяти на себе ринок. Не виключено, що якісь види діяльності йому здадуться нецікавими. Держава вирішить, а ніхто не прийде. Простої відповіді на це питання, на жаль, немає", - підкреслив представник ЄБРР.
Стосовно ж тих соціальних функцій, які досі виконує залізниця в Україні, Марк Магалецький зазначив, що тут має бути ухвалено політичне рішення. "У нас вся економіка "перекошена" - не тільки в транспорті. І в енергетиці, комунальному господарстві йде субсидування тарифів для населення за рахунок комерційного сегменту. Наприклад, наразі вантажні перевезення субсидують пасажирські. Звісно, це призводить і до непривабливості самих пасажирських перевезень, і до недоінвестування одержуваних доходів у розвиток залізничної галузі", - підкреслив експерт.
На думку Магалецького, цей перекіс може вирішити лише держава. "Ми усуваємо це, або заганяємо хворобу всередину? Тому що природу економіки не обдуриш. Не можна нескінченно довго тримати пасажирські перевезення на штучно низькому рівні, запускаючи інші проблеми - те, що відбувається зараз. В даному випадку можливо тільки політичне рішення", - вважає він.
Раніше "Укрзалізниця" неодноразово заявляла про те, що виконувати функції соціального перевізника (враховуючи пасажирські тарифи, регульовані державою) відомство може лише за умови державної участі в оновленні рухомого складу.
"Укрзалізниця" вже більше 20 років тягне на собі вантаж перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних, жертвуючи при цьому можливостями інноваційного розвитку. Ця політика призводить до численних частих витрат на ремонти тієї техніки, яка за всіма законами вже давно повинна бути списана: термін служби "втомлених" вагонів і локомотивів неможливо продовжувати нескінченно. Адже все одно доведеться закуповувати нову техніку, яка в перші роки вимагає лише планової діагностики і заміни комплектуючих, тобто вкладень - на порядок нижче", - заявляв екс-глава "Укрзалізниці", нині міністр інфраструктури України Володимир Козак.