Ключові гравці українського ринку сонячної енергетики різко розкритикували проект нормативного акта, оприлюдненого на сайті Національної комісії регулювання електроенергетики України (НКРЕ), щодо змін "зеленого" тарифу для сонячних електростанцій. Про це учасники ринку заявили на засіданні НКРЕ, яке відбулося 30 липня.
Присутні на засіданні учасники ринку, інвестори та кредитори проектів галузі назвали такі ініціативи дискримінаційними. "Є підстави вважати, що регулятор здійснює антиконкурентні дії в розумінні ст. 15 Закону "Про економічну конкуренцію", - підкреслили учасники засідання.
В обговоренні оприлюдненого проекту взяли участь представники Європейсько-українського енергетичного агентства (ЕУЕА), адвокатського об'єднання Arzinger, ЄБРР, "Ощадбанку", девелопери Rengy Development, SUNELECTRA та ін, а також керівники профільних асоціацій у сфері відновлюваної енергетики та представник Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.
На думку учасників засідання, зазначеним проектом НКРЕ без належних підстав та з перевищенням повноважень, передбачених Законом україни "Про електроенергетику", намагається замінити розрахунок "зелених" тарифів, закріплений в Законі (ст. 17-1), власним розрахунком, посилаючись на розпорядження Кабміну "Про вдосконалення системи розрахунків за електричну енергію з альтернативних джерел енергії" №589-р, яке носить виключно рекомендаційний характер.
"Враховуючи, що положення ст. 17-1 Закону "Про електроенергетику" у цій частині не змінювалися з 2009 року і застосовувалися як такі впродовж останніх п'яти років, а також з урахуванням принципу вищої юридичної сили норм законів над нормами у підзаконних актах (яким є порядок), запропонована зміна є грубим порушенням Конституції і законів України і є неможливим", - констатували "альтернативники".
На їх думку, прийняття цього нормативного акту зробить практично нерентабельним всі побудовані сонячні електростанції (близько 400 МВт встановленої потужності без урахування Криму), призведе до невиплат за банківськими кредитами (понад 750 млн євро кредитів і гарантій, з них близько 165 млн євро - кредити "Ощадбанку"), а також завдасть збитків інвесторам на суму понад 250 млн євро і постачальникам обладнання на умовах товарного кредиту на суму близько 300 млн євро.
Виступаючи на засіданні, представник ЄБРР категорично заявив про неприпустимість прийняття рекомендацій щодо розрахунку "зеленого" тарифу, передбачених розпорядженням №589-р, та акцентував увагу присутніх на тому, що цей крок потягне за собою порушення гарантій інвесторам в сонячні проекти, в тому числі, побудовані на кредити ЄБРР.
В ході дискусії представник Міненерговугілля озвучила ряд розрахунків, на підставі яких міністерство і виступило з такою ініціативою. Учасники засідання звернули увагу комісії (НКРЕ) на те, що дані розрахунки викликають безліч питань у аналітиків і експертів галузі та включають фактологічні неточності. Методики розрахунків і їх основа викликають сумніву, отже, висновки про доцільність і економії від зниження тарифу не мають під собою економічного обґрунтування, резюмували "альтернативники".
Як раніше повідомлялося, знизити встановлений законом тариф можна виключно в законодавчому порядку, а ніяк не актом уряду. В іншому випадку це спричинить не лише іміджеві проблеми для держави (про що неодноразово висловлювалися представники провідних юридичних фірм, а також українське представництво ЄБРР), реальна шкода для суб'єктів господарювання та необхідність відшкодовувати збитки бюджету, але і цілком відчутні кримінально-правові наслідки за перевищення влади і службових повноважень (ст. 365 КК України).
За результатами засідання ЄБРР і ЕУЕА було прийнято рішення написати лист-звернення до прем'єр-міністра України Арсенію Яценюку, в якому звернути увагу уряду на неприпустимість прийняття цього нормативного акту.
Нагадаємо, проектом нормативного акта НКРЕ передбачається внесення змін до Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу для суб'єктів господарської діяльності. Зокрема, пропонується знизити піковий коефіцієнт при розрахунку "зеленого" тарифу, зафіксованого на 1 січня 2009 року, з 1,8 до 1,01, що спричинить зниження тарифу практично вдвічі.