Введення страхування відповідальності перевізників відкладено. "Укрзалізниця" вирішила продовжити страхувати пасажирів від нещасних випадків на транспорті, при цьому в якості партнера обрана компанія, яка вже давно відчуває фінансові труднощі - "Інтер-Поліс". Про це повідомляє інформаційний проект FinMaidan.
Учасники ринку вважають, що концентрація всіх страхових платежів в одній компанії з невідомими міноритарними акціонерами не знижує корупційні ризики.
Переорієнтація потоків
"Укрзалізниця" почала страхувати своїх пасажирів від нещасних випадків у страхової компанії (СК) "Інтер-Поліс". "Ми внесли проект постанови Кабміну, що знижує поле для корупції. Не чекаючи його прийняття, відразу після затвердження Кабміном переліку компаній, які увійдуть в УЗ після реформи, ми замінили всі страхові компанії, що раніше працювали на компанію "Інтер-Поліс", в якій сукупна частка УЗ і держави становить більше 50%. Зробили ми це по чотирьом з шести доріг, по іншим - йде дооформлення документів", - заявив перший заступник голови "Укрзалізниці" Максим Бланк.
За його словами, "ставка страхового збору тепер становить 0,4% від вартості квитка замість 1,5% за старими схемами". "І пасажиру приємніше, і підґрунтя для корупції менше. Це не означає, що ми відмовилися від ідеї відкритих конкурсів, це просто дало нам можливість швидкого маневру для розриву відносин зі старими страховими компаніями", - зазначив топ-менеджер.
Страховики здивовані таким розвитком подій. "Остання і єдина зустріч з представниками "Укрзалізниці" пройшла на початку травня. Тоді нам пообіцяли, що вимоги до страховиків, допущених до тендера, будуть обговорюватися з учасниками ринку і будуть оприлюднені на сайті перевізника. Більше ніякої комунікації не було", - розповіли в одній із страхових компаній з іноземним капіталом.
Обсяг ринку значний. Всього, за даними Нацкомфінуслуг, в 2013 році страхові компанії зібрали завдяки особистому страхуванню від нещасних випадків на транспорті (залізничний і автоперевезення) 174,5 млн грн премій. При цьому СК виплатили всього 7,26 млн грн 371 випадків з 97,9 млн договорів. Середній розмір виплати становить 19 555 грн. Серед СК, які страхували пасажирів, були "Домінанта" і "Нафтогазстрах".
На початку травня нове керівництво "Укрзалізниці" обіцяло змінити механізми страхування своїх ризиків. Планувалося змінити умови тендеру, зробивши їх більш прозорими, і переглянути тарифну політику. У перспективі планується заміна страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті на страхування відповідальності перевізника.
Один у полі воїн
Останні дії менеджерів "Укрзалізниці" суперечать цим обіцянкам. "Переводити всі потоки в одну компанію недоцільно, тим більше що це недержавна компанія", - сказала генеральний директор Української федерації страхування Галина Третьякова.
Ще більше запитань викликала сама компанія "Інтер-Поліс". За даними Smida, на початку року Фонду держмайна України належить всього 8,16% у ПРАТ "Інтер-Поліс". Мажоритарним власником (81,12%) було ТОВ "Інтер-Контакт", яке пов'язують з народним депутатом, членом координаційної ради МТСБУ Олександром Єдіним. Максим Бланк сказав, що про зв'язки нардепа з власниками страховика йому невідомо. "Я не вів переговори з компанією, тільки встановив вимоги до розміру збору (0,4%. - Ред.)", - зазначив він.
При цьому в 2008 році частка ФДМ "Інтер-Поліс" була включена в перелік активів, які планувалося приватизувати у 2009 році. Однак знайти покупця тоді не вдалося. "А два роки тому - влітку 2012-го - акціонери пропонували продати компанію за 1,5 млн долл.", - розповів один з учасників страхового ринку.
Як уточнив Максим Бланк, "42% було переоформлено на "Укрзалізничпостач"". Відповідні зміни в складі акціонерів відбулися 23 червня. Держпідприємство "Укрзалізничпостач" створено згідно з наказом № 26/1992, входить до сфери управління "Укрзалізниці". ДП закуповує товарно-матеріальні цінності для потреб залізничної галузі: запасні частини, матеріали, нафтопродукти, обладнання.
Проблемна історія
"Основна діяльність "Інтер-Поліс" була сконцентрована на медстрахуванні, ОСАГО і КАСКО", - згадує голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В'ячеслав Черняховський. Більш того, за даними МТСБУ, у IV кварталі 2013 року і в I кварталі 2014-го у компанії були незадовільні показники роботи на ринку "автоцивілки" за всіма критеріями: "загальна оцінка діяльності страховика", "якість врегулювання збитків" і "рівень скарг від потерпілих і страхувальників".
Тільки за минулий рік в компанії тричі змінювався керівник. 26 квітня 2013 року місце Стефана Совинского зайняв екс-заступник генерального директора МТСБУ Іван Гумінський, який став тимчасово виконуючим обов'язки керівника СК. У серпні він був переведений на посаду першого заступника голови СК, а компанію очолила Алла Волошина. Втім, і вона протрималася недовго. 10 грудня тимчасово виконуючою обов'язки керівника стала Світлана Нелле. У той же час вона перебуває в активному пошуку нової роботи: 24 червня її резюме з'явилося на одному з сайтів пошуку роботи.
"Відповідно до звітності 2011 року компанія мала трохи більше 23,6 млн грн активів, з яких 15,5 млн - вартість власного офісу і 3 млн - довгострокова дебіторська заборгованість. Реальних грошей було менше 700 тис. грн. У 2013 році вони продали свою нерухомість, і тепер у них взагалі нічого немає, баланс підтримується дебіторською заборгованістю в 11,7 млн грн. Можливо, їм не перерахували гроші за продаж офісу", - зазначив В'ячеслав Черняховський. Виникають питання і до того, за яку ціну і навіщо "купили СК в передбанкрутному стані за державні гроші, а також - хто і навіщо приймав це рішення", - обурюється експерт.
У компанії відмовилися говорити про можливу співпрацю з "Укрзалізницею". "Ми можемо коментувати тільки інформацію з офіційних джерел. Зв'яжіться з нами, коли з'явиться офіційна інформація на сайті "Укрзалізниці" чи в інших офіційних виданнях. Але в будь-якому випадку по телефону я коментарі давати не буду", - сказала виконуюча обов'язки керівника "Інтер-Поліс" Світлана Нелле.
Скасувати не можна залишити
Учасники ринку відзначають, що цей вид страхування неефективний. "Його давно треба було скасувати і ввести страхування відповідальності перевізника перед пасажирами. Затягування цього питання веде до корупції і псевдотендерів", - зазначив В'ячеслав Черняховський.
"В даному випадку не має значення, в якій компанії застраховані ризики, суть у тому, що у пасажирів немає вибору. До того ж страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті в тому вигляді, в якому воно є зараз, суперечить законодавству, зокрема закону "Про страхування"", - зазначив президент Ліги страхових організацій України Олександр Залєтов.