Греція, Португалія та Італія навряд чи зуміють розрахуватися за своїми зовнішніми запозиченнями, вважають експерти Центру європейської політики (CEP). Опублікована Handelsblatt доповідь СЕР свідчить, що спеціально розроблений для проблемних країн Південної Європи дефолтний індекс КЕП-Default-Index продовжує швидко знижуватися.
На найближчу п'ятницю 9 грудня в Брюсселі відбудеться саміт глав держав і урядів ЄС, на якому належить обговорити подальші кроки по боротьбі з кризою в зоні євро. Спочатку головним джерелом неспокою для фінансових ринків була Греція. Однак поступово у вир недовіри виявилися втягнутими і інші держави півдня Європи, у тому числі і третя за обсягом економіка зони євро - Італія.
Наведені аналітиками СЕР в доповіді цифри свідчать про те, що найбільш сильно погіршується становище Греції. Так, CEP-Default-Index для цієї країни знизився з -9,9 пункту в 2010 році до -12,2 пункту в першому півріччі 2011 року. В той час, як дещо зменшився імпорт капіталу, за глибокої економічної кризи почав скорочуватися сукупний капітал народного господарства Греції. Таким чином, взяті в борг за кордоном гроші "повністю йдуть на внутрішнє споживання", констатує СЕР. Протягом перших шести місяців цього року вперше відзначено скорочення сукупного основного капіталу і в Португалії: тут дефолтний індекс СЕР знизився з -7,5 до -8,2 пункту. У вир кризи зісковзує вже й Італія: на тлі збільшення імпорту капіталу її індекс знизився з -1,5 до -2,5 пункту. В позитивній зоні зберегти свій дефолтний індекс вдалося тільки Іспанії, оскільки ця країна інвестувала капіталу більше, ніж імпортувала.
Аналітики СЕР також констатують, що постійно знижується, і конкурентоспроможність Португалії, Італії, Греції і Іспанії. Так, витрати на оплату праці в розрахунку на одиницю продукції зросли в Греції за минулі десять років на 36,5%, що майже в десять разів перевищує аналогічний показник для Німеччини. Намагаючись відновити конкурентоспроможність своєї економіки, уряд Португалії, приміром, зараз має намір збільшити робочий день на півгодини, а також скасувати вісім неробочих і святкових днів. Крім того, він хоче забрати перешкоди на шляху зростання економіки шляхом приватизації держсектора, скорочення персоналу держустанов і лібералізації досі дуже жорсткого трудового законодавства. Що ж стосується Греції, то аналітики СЕР виключають можливість того, що ця країна зможе до 2015 року, як це передбачено другим пакетом допомоги, обійтися без фінансової підтримки інших держав.
Нинішні процеси в країнах Південної Європи лише підтверджують наявний міжнародний досвід. Політика економії дає імпульс економічній рецесії, і інвестори залишають країну. Їх вихід, у свою чергу, змушує посилювати заходи економії. Ну а наскільки важко провести санацію держфінансів в період, коли немає економічного зростання, продемонстрували в своєму дослідженні аналітики МВФ. Вони проаналізували 66 програм економії, які за минулі десятиліття анонсували держави ЄС. В середньому ці програми обіцяли економію 1,7% від ВВП, однак у підсумку зуміли домогтися лише трохи більше половини від очікуваного результату.