Незаконне розірвання інвестиційного договору між ПП "Контейнерний термінал "Іллічівськ" (далі ПП "КТІ") і ДП "Іллічівський морський торговельний порт" (далі-Порт) може призвести до збитків держави у розмірі 590 млн дол. і знищити інвестиційний клімат в Україні. Про це на прес-конференції повідомив генеральний директор ПП "Контейнерний термінал "Іллічівськ" (далі ПП "КТІ") Андрій Павлютін.
За його словами, зараз у суді вирішується питання не стільки окремо взятого корпоративного спору, скільки подальша доля вітчизняної економіки в цілому.
"Завтрашнє рішення Вищого господарського суду України (ВГСУ) покаже, які перспективи в Україні будуть мати іноземні інвестиції. Це буде чітким сигналом для світових інвесторів - чи варто мати справу з нашою країною", - розповів гендиректор.
Говорячи про історію конфлікту Павлютін нагадав, що в 2005 р. ПП "КТІ" уклало інвестиційний договір про використання інфраструктури Іллічівського морського порту для контейнерної перевалки. Він зазначив, що зі свого боку, ПП "КТІ" на виконання договору вклала 51 млн дол. прямих іноземних інвестицій (Американський інвестиційний фонд Siguler Guff & Company і компанія SRRDeutschland, Німеччина).
"На ці гроші була проведена масштабна реконструкція контейнерного терміналу та інші роботи. За умовами договору 74% прибутку залишалося ПП "КТІ", а 26% належало порту. Крім того, вказувалася мінімальний фіксований річний прибуток, менше якого порт отримувати не міг, незалежно від загальних економічних показників, - повідомив Павлютін. - Приміром, у 2014 р. від ПП "КТІ" порт отримав 74 млн грн прибутку, що становило 76% загального прибутку порту. Суми ж податкових платежів у бюджет досягали 100 млн грн в рік! Підприємство процвітало, більше 600 осіб мали високу стабільну зарплату".
Однак, зазначив гендиректор, в листопаді 2014 р. порт несподівано звернувся до суд з позовом про розірвання інвестиційного договору, мотивацією були нібито кабальні умови існуючої угоди. За словами Павлютіна, формальним приводом оскаржити договір стала реорганізація морського портового господарства України у відповідності з прийнятим в 2013 р. Законом "Про морські порти України". "На виконання вимог цього закону майно порту відійшло до новоствореної "Адміністрації морських портів України". Ось ця формальна передача майна, а саме причалів, під юрисдикцію нової структури, і стала тією юридичною зачіпкою, що дає привід розірвати існуючий інвестиційний договір", - додав він.
"Адміністрація морських портів України" стала правонаступником майна порту, але при цьому не було чітко визначено, що робити із спільним майном. В результаті, одеські суди першої та другої інстанцій задовольнили позов про розірвання договору, абсолютно не враховуючи інтереси і позицію інвестора", - розповів журналістам керуючий партнер юридичної фірми "Астерс" Олексій Дідковський.
За словами Дідковського, виникає парадокс, оскільки основний позитив і портової реформи, і "Закону про морські порти" зокрема, якраз і полягав у гарантії того, що всі раніше укладені інвестиційні договори залишаються в силі, тобто без змін. "Виходить те, що повинно було гарантувати дотримання прав інвесторів, інтерпретується суддями як можливість знищити бізнес. Адже мета портової реформи - захист існуючих проектів і залучення нових інвестицій. Але українське правосуддя вкотре демонструє свій рівень. Ми подали скаргу на суддів, які діяли під явним тиском і приймали рішення, що суперечать як закону, так і здоровому глузду! І все ж ми сподіваємося, що вища касаційна інстанція - ВГСУ розбереться в цьому питанні і прийме справедливе рішення, виходячи з букви закону" - підсумував Дідковський.
Павлютін зазначив, що 10 квітня Президент Петро Порошенко, виступаючи в Одесі сказав, що єдиним джерелом виживання українських портів стануть закордонні інвестиції. "Зараз наші американські та німецькі партнери, які мають величезну вагу у фінансових і політичних колах Європи і США дуже уважно стежать за цими подіями і будуть готові відреагувати відповідним чином. По суті, від результату цієї справи буде залежати доля подальших інвестицій в Україну", - підкреслив він.
"На нещодавній нараді в Мінінфраструктури натякнули, що місце, яке займало ПП "КТІ" вже комусь обіцяно. Але грубе, безпідставне нехтування інтересів солідних інвесторів може поставити хрест на подальших інвестиційних перспектив України. Україна може не витримати ударів власного правосуддя, і ми не повинні цього допустити! Точка неповернення, коли щось врятувати буде вже пізно - близька. Я сподіваюся, що увагу широкої громадськості допоможе уникнути непоправної помилки", - висловив надію Павлютін.