Ганна Реш — фінансовий консультант німецької мережі хабів Impact, лектор київського фестивалю Startup Kultur, який пройшов під егідою Goethe-Institut, розповіла про те, як протестувати свій проект до розмови з інвесторами.
Я ще ні разу не бачила бізнес-план, яким би слідували без відхилень. Бізнес-концепція — це гіпотеза, не завжди застосовна на практиці. Навіть самий кращий стратег може тільки приблизно передбачити, як буде розвиватися бізнес.
Думка про те, що бізнесом можна займатися тільки тоді, коли ти став експертом у фінансах і стратегіях, стримує багатьох людей.
Парадокс полягає в тому, що експертом ти стаєш тільки на практиці. Якщо ви запитаєте у великих підприємців про те, як вони вивели компанію в топ, зрозумієте, що багато чого вони робили інтуїтивно. Вони просто починали, а потім дивилися, в якому напрямку варто рухатися, де внести корективи, де поміняти курс. Все це — частина бізнес-процесу, захоплюючого і непрогнозованого.
Перед складанням стратегії визначте:
не потрібно на наступні п'ять років складати детальний фінансовий план ліквідності і бюджетування. Почніть з малого.
Дізнайтеся, чи є сьогодні на ринку проект, який схожий на ваш. Поговоріть з конкурентами, знайдіть в інтернеті все, що є по цій темі. Дізнайтеся, наскільки їхній бізнес успішним і наскільки ваші теми перетинаються.
Спробуйте зробити щось схоже на ваш проект, але в маленькому масштабі. Наприклад, якщо ви хочете запустити освітню платформу, спершу організуйте воркшоп. Зніміть кілька відео з потенційними лекторами і викладіть на YouTube. Подивіться, наскільки ваша тема і ваш формат важливі людям. Це дешево, це може зробити кожен. Вам потрібен тільки смартфон або камера. Можливо Powerpoint. Якщо людям сподобаються ваші відео, якщо вони прийдуть на воркшоп – у ідеї є шанс на ринку. Ви здивуєтеся, як багато буде фідбек і резонансу, якщо ви вийдете в люди".
Кажуть, на старті проекту є тільки три групи людей, які можуть дати йому фінансування: family, friends and fools (сім'я, друзі і дурні). Але після того як ви протестували ідею в маленькому масштабі, вам не потрібні ні друзі, ні дурні. Ви можете спокійно йти до потенційним інвесторам. У листі з проханням про зустріч відразу приводите свої цифри: "Ми зробили такий проект, зібрали вже двісті тисяч переглядів за шість місяців. Тема виявилася важлива людям, наше завдання - відкрити освітню платформу". На зустрічі ви назвете суму, інвестор щось відповість. З цього почнеться ваш шлях в бізнесі.
Інвестори контролюють ризики, вони ніколи не вкладуть гроші в теорію — тільки в конкретні цифри, підтвердження важливості продукту для суспільства. Але якщо у вас є доказ цінності концепту у вигляді 200 000 людей, які вже зайшли на ваш канал без серйозних інвестицій у просування, це може бути цікаво.
Запам'ятайте, що справжнім підприємцем рухає не бажання керувати успішним стартапом або підприємством, а бажання створювати. Зробити все можливе, щоб витягнути ідею в стартап, а стартап – працюючий бізнес. Щоб це сталося, одного разу вони зробили перший крок. Вирішуйтеся на нього і ви!