Група "Систем Кепітал Менеджмент" (СКМ) Ріната Ахметова одержала дозвіл Антимонопольного комітету на отримання контролю над ТОВ "Лемтранс" - найбільшим в Україні приватним оператором вантажних вагонів. Про це виданню "Комерсант-Україна" повідомили в прес-службі компанії.
Це дозволить СКМ збільшити свою частку з 19,95% статутного фонду до понад 50%. "Після отримання дозволу на концентрацію від іноземних антимонопольних органів і завершення всіх формальностей СКМ планує отримати контрольний пакет в "Лемтранс". Після цього компанія зможе увійти до складу нашого транспортного напрямку, і в майбутньому ми сподіваємося довести свою частку в ній до 100%", - зазначили в СКМ.
Плановану суму угоди в СКМ не розголошують: "Ми можемо сказати, що швидше за все це будуть і прямі інвестиції в компанію, і покупка часток інших учасників". Оскільки у "Лемтранс" кілька власників, угода може бути завершена не раніше кінця цього року. Своїх партнерів в "Лемтранс" в СКМ не розголошують. За даними учасників ринку, серед співвласників "Лемтранс" - народні депутати від Партії регіонів Антон Пригодський та Ігор Гуменюк. Отримати їх коментарі виданню не вдалося. Втім, джерело, знайоме з умовами угоди, підтвердило, що, зокрема, буде викуплена частка, підконтрольна Пригодському.
У СКМ пояснюють, що операція необхідна, щоб розвивати "Лемтранс" більш високими темпами. "Ми, як міноритарні акціонери, кілька років придивлялися до бізнесу. З 2009 року брали активну участь в роботі наглядової ради. Капітальні інвестиції у збільшення вагонного парку "Лемтранс" тільки в цьому році можуть скласти 350 млн дол., і ми готові підтримати ці плани додатковим акціонерним капіталом, - пояснили в СКМ. - Але, згідно з попередніми переговорами, ніхто з діючих власників "Лемтранс" не готовий стільки інвестувати в розвиток компанії, і тому всі розглядають варіант виходу зі складу учасників ТОВ".
Компанія "Лемтранс" - найбільший приватний перевізник вантажів і експедитор, створена в 1999 році. Експлуатує більше 12 тис. одиниць рухомого складу (весь приватний парк піввагонів в Україні - 26 тис.). Обсяг перевезень у минулому році склав 40,4 млн т (+30,7%), що, за даними СКМ, становить 8,5% ринку вантажних перевезень і 14,5% ринку перевезень в піввагонах. За оцінками ІК "АРТ-Капітал", річна виручка "Лемтранс" досягає близько 3,8 млрд грн, чистий прибуток - близько 480 млн грн, EBITDA - близько 750 млн грн.
Старший аналітик "АРТ-Капіталу" Олексій Андрейченко оцінює 100% "Лемтранс" в 4,8 млрд грн (600 млн дол.), вартість 80,05% частки може складати до 480 млн дол. ""Лемтранс" як бізнес оцінюється виходячи з вартості російських аналогів на рівні 4,4 млрд грн, але компанія також володіє 49,96% акцій "Укртранслізингу", вартість капіталу якого оцінюється в 0,8 млрд грн за аналогічним принципом", - зазначив Андрейченко.
Гендиректор асоціації "Металургпром" Василь Харахулах наголошує, що контроль над вагонним парком важливий СКМ з точки зору забезпечення перевезень продукції її ключових компаній - "Метінвесту" і ДТЕК.
"Наявність власного вагонного складу в даному сегменті - це суттєва перевага, оскільки дозволяє забезпечити стабільність поставок, що особливо важливо з урахуванням проблем з поверненням вагонів, що мали місце в галузі на початку минулого року", - говорить Харахулах. За даними СКМ, в 2011 році вантажопотік підприємств групи по залізниці склав 98 млн т - 21% від всього ринку вантажних перевезень. Усього за підсумками минулого року по залізниці було перевезено 468 млн т (+8,2%). Парк "Лемтранс" в його нинішньому стані здатний забезпечити перевезення близько 40% вантажопотоку підприємств СКМ, говорить директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. В минулому році "Лемтранс" купив більш 1,38 тис. піввагонів.
Олексій Андрейченко каже, що 350 млн дол. достатньо для покупки близько 5 тис. піввагонів. В планах СКМ - збільшити парк до 20 тис. вагонів. "СКМ потрібен набагато більший парк, ніж зараз, враховуючи, що обсяги перевезень з підприємств повинні рости", - говорить Вовк. Так, за підсумками 2011 року "Лемтранс" перевіз 18 млн т кам'яного вугілля (+42,6%), 11,48 млн т залізорудної сировини (+29,3%) і 3,37 млн т чорних металів (+43%).
Наявністю власного парку затурбувалися не тільки в СКМ. У звіті для акціонерів компанії Ferrexpo говорилося, що за рахунок перевезення продукції вагонами власного парку компанія щорічно економить 2 млн дол., нагадує аналітик ІК Concorde Capital Роман Тополюк. На початок року у Ferrexpo було 1045 власних вагонів. Знижка до тарифу на власних вагонах становить 17%, але в минулому році компанія перевозила на них тільки дві третини своєї продукції. "До кінця літа компанія планує збільшити парк до 1933 вагонів і потім придбати ще 500 одиниць, що дозволить Ferrexpo повністю перевозити свою продукцію самостійно і економити щорічно близько 3-4 млн дол. У такому разі СКМ щорічна економія може досягати 12-20 млн дол. і більше при загальному парку в 12 тис. одиниць, в залежності від інтенсивності використання вагонів", - підрахував Тополюк. У СКМ загальний обсяг витрат на залізничні перевезення власних вантажів оцінюють в суму понад 1 млрд дол. "Свого часу великі російські сталеливарні компанії пішли по шляху організації приватного парку вагонів, щоб не залежати від монополії "Російських залізниць" та їх вантажних компаній", - додає Сергій Вовк. Він також оцінює "Лемтранс" як самостійний бізнес: "Піввагони - це самий дефіцитний сегмент, який затребуваний на ринку і при уповільненні темпів розвитку економіки, і в періоди пікового зростання ВВП".