Ситуація на вітчизняному ринку обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСАЦВ) близька до критичної. Очікуваний обсяг невиплат постраждалим водіям становить понад 220 млн грн, кількість страхових компаній - потенційних банкрутів зростає.
Ситуація на вітчизняному ринку обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСАЦВ) близька до критичної. Очікуваний обсяг невиплат постраждалим водіям становить понад 220 млн грн, кількість страхових компаній - потенційних банкрутів зростає. Тільки за останній рік 17 страхових компаній припинили працювати на ринку ОСАЦВ, часто припинивши виплати потерпілим. В наявності системна проблема на ринку ОСАЦВ. Одні з ключових причин такого стану справ, за словами операторів ринку, - т.в.о. голови Нацкомфінпослуг Максима Полякова та голови координаційної ради МТСБУ Андрія Пінчука.
Проблеми на ринку автострахування почалися ще в 2010 р., коли страхові компанії почали масово продавати ОСАЦВ. Вже в 2013 році, за повідомленням AUTO-Consulting це призвело до того, що близько 250 тис. страхових полісів перетворилися на папірці, за якими страхові компанії нічого не могли заплатити через своє банкрутство.
Сьогодні, за даними операторів ринку, близько третини СК, що займаються продажем КАСКО - потенційні банкрути. Борги вже збанкрутілих і страховиків ОСАЦВ перед клієнтами досягли 110 млн грн, на підході проблеми ще на 110 млн грн. Гарантійні фонди Моторно-транспортного страхового бюро України (МТСБУ), покликані покрити проблеми страхових компаній-банкрутів і неплатників, розграбовані попередниками. За останні два роки гарантійні фонди схудли більше, ніж на 300 млн грн, з яких 260 млн грн, стверджують джерела на страховому ринку, не без допомоги нардепа Андрія Пінчука і колишнього заступника голови Нацкомфінпослуг Віктора Берліна безповоротно зависли в проблемному Брокбізнесбанку. Нагадаємо, цей банк був проданий братами Буряками (також нардепами) Сергію Курченко, що зараз знаходиться в Москві.
Президент Української федерації страхування Андрій Перетяжко раніше зазначав, що, на його думку, проблемних страховиків - десятки. Та проблеми на ринку продовжують наростати - навіть у працюючих СК обсяг страхових платежів по ОСАГО за перші шість місяців ц.р. впав на 6% і, судячи з відгуків на ринку, продовжує стрімко падати. Причин тут багато - і падіння економіки, і анексія Криму, і бойові дії на південному сході України. Але не можна не відзначити і падіння довіри споживачів до виду страхування, що провокується станом справ на ринку ОСАЦВ.
Ситуація потребує оперативного втручання і системних рішень з боку двох головних структур даного сегмента ринку - Національної комісії з регулювання ринку фінансових послуг (Нацкомфінпослуг) та МТСБУ. Зазначимо, що, згідно з чинним законодавством, борги збанкрутілих страховиків перед клієнтами покриває МТСБУ, яке, за законом, зобов'язана формувати і формує резервні гарантійні фонди для таких виплат. Тут ми підходимо до суті проблем, які лихоманять ринок вже протягом півроку - сотні мільйонів, які зберігаються у фондах МТСБУ.
У березні 2014 р. в МТСБУ був призначений новий генеральний директор - Наталія Гудима, фахівець з відмінною репутацією на ринку. Вищий орган МТСБУ - загальні збори - обрав її абсолютною більшістю голосів. Вперше за останні два роки в МТСБУ було сформовано президію з числа шанованих компаній-лідерів ринку. Дирекція і президію рішуче взяли владу в МТСБУ в свої руки.
В першу чергу було проведено аудит діяльності МТСБУ під керівництвом колишнього директора Загребного та його покровителів з Координаційної ради - на той момент нардепа-регіонала Андрія Пінчука. За підсумками аудиту, стверджують члени Бюро, розкрилася неприваблива картина розкрадань, яка тягне не на одну кримінальну справ. Паралельно, з оприлюдненням цієї інформації, президія МТСБУ та дирекція вжили низку заходів, які вивели управління фондами МТСБУ з-під впливу Пінчука та т.в.о. голови Нацкомфінпослуг Максима Полякова.
Цього ні Нацкомфінпослуг, ні координаційна рада потерпіти не могли. І 18 вересня рішенням координаційної ради гендиректор МТСБУ Наталія Гудима була відкликана з посади. Зазначимо, що це друга спроба її зміщення за останні півроку - перша була зроблена 20 серпня.
Гудимі, за словами голови координаційної ради Андрія Пінчука, ставиться в провину невідповідність її дій вимогам законодавства, статуту МТСБУ, численні скарги щодо невиконання МТСБУ основних завдань в частині здійснення регламентних виплат, невиконання рішень координаційної ради МТСБУ і перевищення повноважень.
При цьому, згідно зі статутом МТСБУ, генеральний директор може бути у будь-який час відкликаний або відсторонений координаційною радою лише за умови встановлення конкретних порушень, виявлених в ході перевірки. Однак у протоколі засідання координаційної ради бюро ніяких конкретних фактів проти Наталії Гудими немає. Отже, перевірка не проводилась, та рішення координаційної ради носить вельми сумнівний замовний характер.
Крім того, координаційна рада прийняла рішення призначити позачергову перевірку фінансово-господарської діяльності МТСБУ з 1 квітня 2014 р. по поточний момент щодо виконання умов колективного договору МТСБУ, дотримання кошторису витрат на утримання МТСБУ, дотримання порядку нарахування і виплати заробітної плати в МТСБУ, управління централізованими страховими фондами МТСБУ. Тому, відсторонення Наталії Гудими можна було б розцінювати як законне тільки після проведення перевірки і виявлення фактів порушень.
Раніше Наталю Гудиму вже звинувачували у ряді порушень, але аналіз звинувачень показав їхню повну неспроможність і страховики повернули її на робоче місце. Журналісти самі проаналізували найбільш ключові серпневі випади на адресу гендиректора МТСБУ, склавши наступну таблицю.
Що було пред'явлено для обґрунтування зміни керівництва МТСБУ та відсторонення Наталії Гудими (вибірково).
Звинувачення №1:
На 11.07.2014 не отримано пропозицій МТСБУ щодо проекту закону про ОСАГО щодо банкрутства страховиків.
Насправді:
На ім'я Максима Полякова 09.07.2014 направлено лист з поясненнями, копія : голові Комітету ВРУ з питань фінансів і банківської діяльності Олександру Риженкову, копія Пінчуку, Єдину і Мерікову. Було нараду після цього і даний законопроект вже зареєстрований у Раді.
Звинувачення №2:
МТСБУ не дала чіткої позиції з Правилами обліку полісів ОСАЦВ як бланків суворої звітності.
Насправді:
11.02.2013 були спрямовані МТСБУ повторно рекомендації та пропозиції Нацкомфінпослуг, але з'явилася законодавча колизия, тому що в законі прибрали пункт про бланках суворої звітності, а в правилах Комісії це залишилося, на що 07.04.2014 року МТСБУ ще раз акцентувала увагу регулятора, але відправили проект на доопрацювання. Регулятор отримав цей лист 08.04.2014.
Звинувачення №3:
Нацкомфінпослуг анулює ліцензії, а МТСБУ не виключає з членів.
Насправді:
Анулювання відбувається з різних причин з боку Регулятора, а МТСБУ тільки якщо є заборгованість по сплаті внесків 2 місяці, т,е. зовсім інша процедура та повноваження.
Звинувачення №4:
Не повною мірою використовувалися повноваження МТСБУ для захисту споживачів.
Насправді:
Завдяки втручанню МТСБУ за 7 місяців 2014 року розглянуто 1280 скарг потерпілих і було доплачено страховиками понад 17 млн грн. Тільки в серпні МТСБУ видало 64 членам понад 163 попереджень про порушення.
Звинувачення №5:
МТСБУ видавало бланки ОСАЦВ навіть тим СК, у яких припинена ліцензія.
Насправді:
МТСБУ керувався Порядком дистрибуції бланків полісів, але відповідно до закону про ОСАЦВ, для продажу страховиком бланків необхідно дві речі: мати ліцензію і бути членом МТСБУ. Реально бланками полісів розпоряджався Координаційна Рада
Джерело: Форіншурер
Швидше за все, і нова перевірка, ініційована координаційною радою, закінчиться нічим. Незважаючи на це, Наталія Гудима пішла у відпустку - щоб дати свободу перевіряючим.
Джерела на страховому ринку стверджують, що і Нацкомфнпослуг, і координаційна рада турбує аж ніяк не стан страхового ринку, а крісло голови МТСБУ - сьогодні це єдина перешкода в можливості наостанок покерувати засобами гарантійних фондів МТСБУ.
Таким чином, координаційна рада, по суті, обезголовив МТСБУ. Раніше на місце гендиректора Бюро депутати розглядали дві кандидатури - заступників гендиректора Миколи Лутака і Дмитра Гончарука, якого пов'язують з нардепом Вадимом Мериковым. Лутак розсудливо відмовився від пропозиції, а Гончарука президія взагалі прокатав. Члени президії МТСБУ затвердили в.о. Романа Роменського, викликавши чергові претензії Пінчука та Полякова з координаційної ради, мовляв, вони цю кандидатуру не узгоджували.
Втім, якщо читати статут МТСБУ, це і не потрібно. Але погодитися з нормою статуту ні Пінчук, ні Поляків чомусь не захотіли.
Найсумніше в цій історії, що такі дії координаційної ради МТСБУ б'ють по всім власникам полісів автоцивілки. У разі виникнення проблем з компаніями, у яких вони і винуватці ДТП в обов'язковому порядку купили страховки, їм буде просто не до кого апелювати: остання інстанція, яка могла б їм допомогти - МТСБУ - втягнута в нескінченні битви за збереження своїх фондів.
При цьому, члени МТСБУ вважають, що для саморегулівної організації (СРО), якою є МТСБУ, саме існування координаційної ради з його повноваженнями при наявності держрегулятора (Нацкомфінпослуг) абсурдно. На думку представників Бюро, у цій ситуації треба не гендиректора звільняти, а ліквідувати координаційну раду, яка нічого, крім конфліктів, не продукує.
Відповідна законодавча ініціатива припадає пилом у Верховній Раді з 9 квітня у вигляді законопроекту №4665. Автори законопроекту стверджують, що на роботу МТСБУ повинен впливати тільки регулятор ринку (Нацкомфінпослуг), а не координаційна рада, в яку входять і народні депутати, і представники страхових компаній. Але законопроект не винесено навіть на перше читання, що, втім, не дивно: голова координаційної ради МТСБУ Андрій Пінчук і член коордради Олександр Єдін (обидва - колишні регіонали) є членами профільного комітету ВР. Більш того, Пінчук - голова підкомітету по роботі страхового ринку.
Виходить, що Андрій Пінчук за допомогою т.в.о. голови Нацкомфінпослуг Максима Полякова намагається взяти повний контроль над ринком ОСАЦВ. Зазначимо, що тільки за перші вісім місяців 2014 р. обсяг цього ринку по Україні склав 1,6 млрд грн.
Члени МТСБУ також з тривогою відзначають, що на страховому ринку запущена чергова схема виведення грошей з МТСБУ. "В "полі" вийшли колекторські компанії, які скуповують вимоги потерпілих до страховиків-неплатникам з дисконтом 50-70%. Після покупки боргу ці колектори без рішень судів та поза правового поля пред'являють МТСБУ до відшкодування повну суму заборгованості. МТСБУ поки тримає оборону", - сказав один з членів Бюро.
За словами деяких членів МТСБУ, ці колектори так чи інакше пов'язані з т.в.о. голови Нацкомфінпослуг Максимом Поляковим.
Запропонований же дирекцією МТСБУ механізм прискорення оплати відшкодування потерпілим, ламає колекторську схему, заблокований Нацкомфінпослуг та координаційною радою.
Нагадаємо, під час Евромайдана циркулювала інформація про те, що Андрій Пінчук, голова молодіжного крила Партії регіонів, постачав у Маріїнський парк т.зв. "титушек". "Не виключено, що він хоче поїхати з країни, як його колишні однопартійці, і вивезти сотні мільйонів фондів МТСБУ. А для цього йому треба посадити в крісло гендиректора Бюро свою людину - і швидко провернути схему. І плювати йому і на страховки громадян, і на ринок, і на репутаційні ризики країни", - резюмував на правах анонімності представник страхового ринку.
Василь Круглов