Система використання коштів судового збору в Україні вимагає перегляду, - Рахункова палата
Існуюча система стягнення судового збору як адміністративного, а також подальше використання таких надходжень на покриття видатків з оплати праці та оплати комунальних послуг і енергоносіїв ставить виплату суддівської винагороди та оплату праці працівників апаратів судів у залежність від стабільності надходжень до спеціального фонду державного бюджету. Саме тому існуюча в Україні система використання коштів судового збору потребує перегляду. Такий висновок колегія Рахункової палати зробила за результатами проведеного аудиту використання Державною судовою адміністрацією України та судами загальної юрисдикції коштів, що надійшли до спеціального фонду держбюджету в 2012 р., повідомляє прес-служба Рахункової палати України.
"Віднесення надходжень від сплати судового збору до категорії адміністративних зборів не узгоджується з нормами закону України "Про адміністративні послуги", який врегульовує механізми адміністративних послуг і зборів, але дія якого, відповідно до статті 2, не поширюється на відносини у сфері судочинства", - йдеться у висновку Рахункової палати.
Аудитори наголосили, що зазначена правова колізія потребує законодавчого врегулювання, а існуюча система зарахування і використання коштів судового збору як адміністративного - перегляду.
Також встановлено, що істотне зменшення кількості заяв, які надійшли до судових інстанцій, неврахування пільг при сплаті судового збору, обрання нерепрезентативного періоду як базового для планування надходжень, відсутність доступу до інформаційно-аналітичних даних безпосередньо в ДСА України стали причинами затвердження у державному бюджеті необґрунтованих доходів і видатків спеціального фонду.
"За таких умов план надходжень судового збору до спецфонду в 2012 р. не був виконаний, і Верховній Раді довелося збільшити обсяг бюджетних призначень за загальним фондом (прийнявши відповідні зміни до держбюджету-2012), внаслідок чого зменшився обсяг надходжень спецфонду ДСА від судового збору", - йдеться у висновках аудиту.
Водночас, як зазначила колегія Рахункової палати, у перевіреному періоді ДСА і Держказначейство України створили систему управління коштами, які надходять до спеціального фонду державного бюджету, в тому числі від судового збору, що забезпечує належний облік, розподіл, перерозподіл та використання фінансів. Кошти спеціального фонду за захищеними статтями (оплата праці, комунальні платежі) були використані у 2012 р. територіальними управліннями ДСА в основному з дотриманням вимог чинного законодавства.
"Однак деякі управлінські рішення щодо використання у 2012 р. коштів спецфонду та існуюча в ДСА система внутрішнього фінансового контролю неповною мірою забезпечили ефективне використання всіх отриманих бюджетних коштів спецфонду", - резюмували в Рахунковій палаті.
Читайте також: Державні дотації роботодавцям не стали визначальним інструментом вирішення проблеми безробіття у 2010-2011 рр., - Рахункова палата