Рахункова палата: Мінсім'ї не забезпечило виконання експерименту "гроші ходять за дитиною".
Рахункова палата за результатами аудиту відзначає, що Кабінет міністрів України та Міністерство у справах сім'ї молоді та спорту не забезпечили своєчасного та в повному обсязі виконання заходів з реформування системи соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною". Про це повідомляє прес-служба Рахункової палати.
Починаючи з 2006 року, із держбюджету місцевим бюджетам виділяються субвенції, за рахунок яких виплачується державна соціальна допомога дітям-сиротам у розмірі двох прожиткових мінімумів та грошове забезпечення батькам-вихователям у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях. За рахунок субвенції в Київській області проводився експеримент за принципом "гроші ходять за дитиною". Головним розпорядником цих коштів визначено Мінсім'ямолодьспорт.
Запровадження з 2006 р. державної соцдопомоги для дітей, які перебувають у дитбудинках сімейного типу та прийомних сім'ях, а з 2009 року - на дітей, які перебувають під опікою та піклуванням, у розмірі двох прожиткових мінімумів дозволило збільшити кількість дітей, охоплених сімейними формами влаштування. На кінець 2008 року такими формами влаштування було охоплено 67% дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.
Проведення в Київській області експерименту, на який упродовж трьох років витрачено 34 млн грн, з 2009 року припинено, проте результати його на державному рівні не узагальнено, сказано в повідомленні Рахункової палати. За час проведення експерименту в сім'ї опікунів (піклувальників) влаштовано 234 вихованця інтернатних закладів, у тому числі в 2006 р. - 60 дітей (4,2% від загальної кількості вихованців інтернатних закладів Київської обл.), у 2007 - 102 (8,7%), у 2008 - 72 дитини (9%).
У прес-службі Рахункової палати заявили, що категорії дітей, яким призначалася державна соцдопомога в умовах експерименту, визначалися безсистемно та необґрунтовано. Окремим категоріям дітей-сиріт державна допомога спочатку призначалась, а в наступних роках скасовувалась. При цьому щороку залишались невикористаними значні кошти, виділені на проведення експерименту.
Так, у 2007 році припинено виплати 619 вихованцям інтернатних закладів, яким вони призначались у 2006 році. Протягом січня-березня того ж року допомога не надавалась усім дітям, охопленим експериментом, оскільки термін його проведення було визначено з 1 квітня по 31 грудня 2007 року. Як наслідок, близько 2 тис. дітей Київської обл., які перебували під опікою (піклуванням) та брали участь в експерименті, в 2007 році недоотримали за розрахунками близько 3 млн грн.
"Внаслідок відсутності належного нормативно-правового та організаційного забезпечення Мінсім'ї реалізації заходів соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною", мета проведення експерименту в частині розроблення нового механізму фінансового забезпечення таких дітей, який би передбачав їх однакове матеріальне забезпечення незалежно від форм влаштування, не досягнута", - сказано в повідомленні прес-служби Рахункової палати.