Застаріла й недосконала нормативно-правова база перешкоджає належному проведенню приватизації та управлінню об'єктами державної власності в Україні. Держбюджет значно втрачає через невирішеність окремих правових аспектів діяльності органів приватизації. Такий висновок зробила Рахункова палата після аналізу звіту Фонду державного майна України (ФДМУ) про роботу та хід виконання Державної програми приватизації у 2010 р., повідомляє прес-служба Рахункової палати.
В повідомленні говориться, що до цього часу не прийнято законів про ФДМУ та про Державну програму приватизації. Не врегульовано повноважень органів приватизації в частині земельних відносин. Через це продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об'єкти приватизації, гальмується, а надходження коштів від нього незначні.
ФДМУ не вжив у повному обсязі своєчасних та ефективних заходів із реалізації рекомендацій, які надала Рахункова палата за результатами попереднього аналітичного заходу. Як наслідок, проблеми у сфері приватизації залишилися нерозв'язаними, що негативно позначається на наповненні держбюджету.
Реальні надходження до держбюджету від приватизації у 2010 р. становили 1,095 млрд грн, що лише 17,2% від запланованих.
Колегія Рахункової палати наголосила, що приватизація держмайна в нашій країні істотно не вплинула на ринкову трансформацію економіки. Досі вона здійснювалася несистемно та вибірково, іноді за рахунок виключення підприємств зі списку таких, що не підлягають приватизації. Передприватизаційна підготовка об'єктів неефективна, процес непрозорий і держава не отримує максимальної ціни за приватизовані активи.
Через необґрунтовані заборони приватизації державне майно використовується не за призначенням, руйнується, відчужується за нелегальними схемами і, як наслідок, втрачає інвестиційну привабливість.
ФДМУ у 2010 р. провів великий обсяг роботи із ведення Єдиного реєстру об'єктів державної власності та оновлення його даних. У той же час до реєстру не потрапили дані про майно, яким від імені держави управляють окремі центральні органи виконавчої влади. Як наслідок, держава в особі фонду володіє неповною інформацією про об'єкти державної власності.
Встановлено, що діяльність фонду із передприватизаційної підготовки та підготовки до продажу державних підприємств і господарських товариств була недостатньою. Непоодинокі випадки, коли пакети акцій, що належать державі, продаються дешевше їх номінальної вартості.
У 2010 р. вперше за останні п'ять років, незважаючи на 9%-ве збільшення кількості діючих договорів оренди, фондом не було виконано планових показників надходжень від оренди державного майна на 7 % (43,7 млн грн). Головною причиною стало те, що урядом на 2010 р. для окремих категорій орендарів державного майна було продовжено дію понижувального коефіцієнта до орендних ставок.
Аудитори зазначили, що діяльність фонду із управління корпоративними правами держави в частині сплати дивідендів забезпечила у 2010 р. їх понадпланове надходження до держбюджету в сумі понад 140 млн грн. Водночас планування фондом показників надходження дивідендів до держбюджету недосконале, оскільки охоплює лише господарські товариства, у яких державні акції (частки, паї) перевищують частку в 50%. Відповідно, таке планування є недосконалим. При цьому наявність щорічної заборгованості зі сплати дивідендів, яка носить системний характер, свідчить про те, що права держави з корпоративного управління захищені недостатньо, повідомляє Рахункова палата.