Рахункова палата: ФДМУ не забезпечив повномірного виконання обсягів приватизації через недостатнє фінансування
Рахункова палата провела аудит ефективності використання коштів держбюджету, виділених у 2009-2010 рр. Фонду державного майна України (ФДМУ) на керівництво та управління у сфері державного майна та виконання заходів, пов'язаних з його приватизацією. Колегія Рахункової палати зробила висновок, що фонд не забезпечив системного та у повному обсязі виконання своїх основних завдань у цій сфері, а відтак і ефективного використання бюджетних коштів. Це стало наслідком неналежного організаційного та фінансового забезпечення діяльності ФДМУ, повідомляє прес-служба Рахункової палати.
Насамперед мова йде про мізерне фінансування з держбюджету, яке не дало фонду змоги сповна виконувати покладені на нього завдання. Виділялися кошти, у 2-2,5 рази менші від мінімальної потреби на здійснення керівництва та управління державним майном, утримання центрального апарату ФДМУ та регіональних відділень. На відрядження одного працівника регіонального відділення у 2009 р. передбачалося лише 14 грн на місяць, у 2010 р. - 26 грн, що не покривало навіть розміру однодобових витрат під час службового відрядження, встановленого чинним законодавством.
Недостатнє й нестабільне фінансування не могло не призвести до зриву планів приватизації. На заходи, пов'язані з її проведенням, у 2009 р. були затверджені бюджетні призначення обсягом у 27,5 рази, а у 2010 р. - у 4,7 рази менше від потреби. Як наслідок, у 2009 р. план надходжень коштів від приватизації держмайна виконаний на 9,5%, у 2010 р. - на 17,2%.
У своїй діяльності фонд і досі керується прийнятим у 1992 р. Тимчасовим положенням, окремі норми якого суперечать Бюджетному кодексу. Законопроект про ФДМУ, яким передбачено закріплення функцій та системи органів ФДМУ, подавався на розгляд уряду та затвердження Верховній Раді сім разів, однак до цього часу не прийнятий.
Колегія відзначила, що Державна програма приватизації на 2000-2002 рр., яка й сьогодні регламентує роботу ФДМУ, застаріла та містить норми, що суперечать чинному законодавству. І хоча починаючи з 2002 р. фонд підготував і вніс до Кабінету Міністрів вісім редакцій проектів нової програми разом з проектами необхідних змін до законів у питаннях приватизації, жоден з них не був прийнятий.
В доповіді Колегії Рахункової палати говориться, що наприкінці минулого року було створено ще одну перешкоду для роботи ФДМУ - у нього почали відбирати функції, виконання яких саме фондом має загальнодержавне значення. В рамках оптимізації системи центральних органів виконавчої влади утворено Державне агентство України з управління державними корпоративними правами та майном, на яке покладено функції формування та ведення Єдиного реєстру об'єктів державної власності та Реєстру корпоративних прав держави, а також їх розпорядника. Однак, як наголосили аудитори, згідно із законом про управління об'єктами державної власності, ці функції має виконувати ФДМУ.
Колегія Рахункової палати підкреслила, що дублювання функцій фонду і агентства неприпустиме, оскільки буде неможливо якісно та повною мірою виконувати управлінські функції у сфері державного майна.