Федеральний арбітражний суд Московського округу (ФАС МО) вирішив, що McDonald's не робить ресторанні послуги, а просто реалізує продовольчі товари, як магазин. Отже, його діяльність повинна обкладатися ПДВ за ставкою 10%, а не 18%, повідомляє РБК daily.
ФАС МО виніс знакове рішення за позовом McDonald's до московського терпідрозділу ФНС. Головне питання, яке повинен був вирішити суд, - за якою ставкою податку на додану вартість треба обкладати продукцію ресторанної мережі. McDonald's наполягав на застосуванні 10% ПДВ (така ставка встановлена для продовольчих магазинів), фіскали ж були переконані, що компанія надає послуги, тому ПДВ має становити 18%.
Суперечка почалася у вересні 2010 року, коли McDonald's звернувся до московського арбітражного суду з проханням визнати неправомірними претензії податківців. У частині ПДВ вони перевищили 487,3 млн руб. З матеріалів справи випливає, що податкова інспекція провела виїзну перевірку компанії, в ході якої було встановлено, що в період з січня 2006-го по грудень 2007 року при реалізації продуктів з м'яса, молока, хлібобулочної продукції, морепродуктів і дитячого харчування вона застосовувала ставку ПДВ у розмірі 10%. На думку фіскалів, McDonald's не мав права на застосування такої ставки.
Однак суди першої та апеляційної інстанцій встали на бік світового гіганта, а ФАС МО підтвердила їх вирішення. Суд виходив з того, що "діяльність товариства з реалізації молочних коктейлів, молочного морозива, масла вершкового, молока, крил курячих, котлет курячих Chicken mcnuggets, креветок, соків для дитячого харчування, сиру Emmental, йогуртів і пиріжків з начинками є реалізацією продовольчих товарів... у зв'язку з чим застосування ставки ПДВ 10% є правомірним".
На даний момент невідомо, чи збирається податкова оскаржувати рішення касації. В електронній картотеці ВАС у цій справі наглядової скарги від імені ФНС поки не значиться. Отримати коментар у російському відділенні McDonald's не вдалося.
Підхід судів правильний, вважає старший партнер "Пепеляєв груп" Рустем Ахметшин: "Навіть якщо McDonald's надає послуги громадського харчування, в ході надання цих послуг він передає або реалізує продовольчі товари". Компанія передає споживачам право власності на ці товари, а це ознака реалізації, що закріплено в ст. 39 Податкового кодексу, додає юрист.
Керівник податкової практики консалтингової компанії Sameta Людмила Баталова сподівається, що чітко викладена правова позиція судів, у тому числі суду касаційної інстанції, допоможе іншим компаніям, діяльність яких підпадає під сферу послуг громадського харчування, успішно відстоювати свої інтереси як у судах, так і в податкових органах.
Тепер з'явилася надія, що ФНС врахує позицію судів у цій справі і визнає, що не тільки магазини, але й ресторани вправі застосовувати ставку ПДВ 10% на приготовані ними страви, зазначає Ахметшин. "Крім того, у надмірно обережних підприємств громадського харчування, які до цих пір застосовували ставку 18%, з'явилася можливість вимагати надмірно сплачений ПДВ з бюджету", - додає юрист.
Баталова нагадує, що при проведенні виїзної податкової перевірки ЗАТ "Москва Макдоналдс" за 2003-2005 роки ФНС вже пред'являла компанії аналогічні претензії, але з інших підстав. Фіскали порахували неправомірним застосування платником податку ставки 10% через відсутність санітарно-епідеміологічних та експертних висновків, внаслідок чого, як вважала інспекція, неможливо визначити видову приналежність реалізованих харчових продуктів. Претензії податківців були відхилені судами.