На російському ринку виробництва телеконтенту готується найбільша за всю його історію угода. Канал ТНТ, що входить до холдингу "Газпром-медіа", вже у вересні може оголосити про покупку контрольного пакета компанії Comedy Club Production, що поставляє програми "Наша Russia", "Вбивча сила", "Дом-2", серіали "Універ" та "Інтерни". Вся Comedy Club оцінюється в безпрецедентні 450 млн дол., купується частка вартістю 250 млн дол. Залежність ТНТ від виробника настільки велика, що він просто змушений його купити, пише російська газета "Комерсант".
Про переговори між ТНТ і Comedy Club Production (CCP) розповіли декілька учасників телеринку. "Газпром-медіа" в особі каналу ТНТ дійсно зацікавлений в придбанні цього активу, підтвердив газеті гендиректор "Газпром-медіа" Микола Сенкевич. Зараз проводиться due diligence CCP, уточнив гендиректор ТНТ Роман Петренко, додавши що "є бажання купити контрольний пакет, більше 50%". За його словами, у разі успіху угода буде оформлена на одну з компаній групи ТНТ. "Поки можу лише підтвердити, що due diligence дійсно йде", - заявив у свою чергу генеральний продюсер і основний власник CCP Артур Джанібекян.
CCP, заснована в 2007 році, - ключовий партнер ТНТ. Для каналу компанія виробляє такі програми, як Comedy Club, "Наша Russia", "Дом-2". Крім того, минулого року CCP консолідувала на себе 74% продюсерської компанії 7 Art, виробника серіалів "Інтерни" і "Універ", де спочатку Артуру Джанібекяну й іншому співвласнику CCP Гаріку Мартіросяну належав тільки 51%. Всі ці проекти залучають на ТНТ його цільову аудиторію - глядачів від 6 до 54 років. Так, у січні-червні середньодобова частка ТНТ, за даними TNS Russia, в своєї цільової аудиторії становила 10,1%, при цьому середній показник Comedy Club (без урахування повторів) дорівнював 10,2%, "Універу" - 12, 2%, "Дому-2" - 12,8%, "Нашої Russia" - 14,1%, а "Інтернів" - і зовсім 16,3%.
Крім виробництва телепрограм також управляє супутниковим телеканалом Comedy TV і займається зйомками кінофільмів (вже вийшли три картини франшизи "Найкращий фільм", також "Наша Russia. Яйця долі"). Крім того, організує клубні виступи, виїзні фестивалі, випускає книги і DVD, продає ліцензії на використання бренду Comedy. Основними власниками зареєстрованої в Сінгапурі головної компанії Comedy Club Production Pte Ltd є генеральний продюсер Артур Джанібекян і художній керівник Гарик Мартиросян.
"Угода може бути закрита вже у вересні, кажуть джерела на ринку. За словами одного з них, ТНТ оцінює всю CCP приблизно в 450 млн дол., купується частка вартістю 250 млн дол. Петренко, Сенкевич і Джанібекян ці цифри коментувати відмовилися. Раніше Артур Джанібекян розповідав, що в середині 2008 року, ще до кризи, одна з міжнародних аудиторських фірм оцінила всю CCP в 155 млн долл.", - пише "Комерсант".
По суті, у CCP два активи - творчий колектив і бібліотека прав на контент. Співрозмовник газети підкреслює, що структура угоди буде "хитрою", щоб менеджмент CCP "був зацікавлений в подальшому виробництві нових програм і серіалів". Параметри своєї бібліотеки CCP не розкриває. Для прикладу, кінокомпанія "Всесвітні студії російські", що належить АФК "Система", оцінює свою бібліотеку прав на більш ніж 1,5 тис. годин контенту в 60 млн дол. Кінокомпанія "Централ Партнершип" вважає, що її понад 4 тис. годин тільки серіальної продукції коштують "кілька сотень мільйонів доларів".
CCP цілком прибутковий бізнес: у 2009 році виручка по МСФО всієї групи досягла 52 млн дол., а рентабельність по EBITDA склала близько 10%, розповідав російській газеті Джанібекян. За підсумками вже 2010 року виручка CCP з обліку 7 Art повинна була, стверджував він, скласти 130 млн дол. при мінімум 10-відсоткової рентабельності по EBITDA. Заявлені плани були виконані, наголосив вчора Джанібекян. Таким чином, CCP може бути оцінена приблизно в 35 EBITDA. Для порівняння, на початку року акції публічного холдингу "СТС Медіа" торгувалися на NASDAQ за мультиплікатору 12-12,8 EBITDA, відзначають аналітики Morgan Stanley. У серпні через обвал на фондових ринках цей показник знизився до 7,2.
І заявлена виручка CCP в 130 млн дол., і оцінка всієї компанії в 450 млн дол. виглядають правдоподібними, вважає один з телевізійних менеджерів. Він нагадує, що витрати на проекти CCP невеликі: наприклад, собівартість однієї години реаліті-шоу "Дом-2" навряд чи перевищує 50-60 тис. дол., що мінімум в два рази менше середньої вартості одного епізоду серіалу.
При цьому популярне реаліті-шоу може коштувати для мовника дорожче, ніж серіал. Джанібекян, на думку співрозмовника газети, грамотно розпоряджається своєю бібліотекою прав. Наприклад, ТНТ набував права лише на перші шість показів "Інтернів" і "Універу", які канал витрачав приблизно за півроку, після чого був змушений домовлятися з виробником заново, пише газета.
Покупка ТНТ контрольного пакета CCP може стати найбільшою угодою на цьому ринку. У 2008 році холдинг "СТС Медіа", керуючий телемережами СТС, "Домашній" і ДТВ, придбав виробничі компанії "Костафільм" і "Сохо медіа". Виплати були розтягнуті на кілька років і залежали від виконання компаніями заздалегідь обумовлених фінансових показників.
У результаті колишні власники "Костафільм" отримали 32,6 млн дол., а засновники "Сохо медіа", які не виконали план, - 9,1 млн дол., хоча могли розраховувати на 10 млн дол. У 2010 році консолідований виторг "Костафільм" і "Сохо медіа" по US GAAP досягла 44,4 млн дол. (з них продукції на 45,6 млн дол. закупили канали "СТС Медіа"), операційний прибуток - тільки 1,05 млн дол. А холдинг "Профмедіа" в 2009 році за 24,02% кінокомпанії "Централ Партнершип" (ЦПШ; крім виробництва телесеріалів займається також зйомками кінофільмів та їх прокатом) заплатив 1,402 млрд руб., або близько 60 млн дол., оцінивши тим самим всю ЦПШ в 249 млн дол. При цьому виручка ЦПШ в 2008 році склала 4,123 млрд руб. (165,8 млн дол.), EBITDA - 2,725 млрд руб. (109,6 млн дол.).
Придбання підвищить капіталізацію ТНТ, пояснив сенс можливої угоди Петренко. "По-перше, у CCP дуже великий прибуток, це одна з найуспішніших компаній як з точки зору грошей, так і кількості годин виробленого продукту, - говорить гендиректор ТНТ. - По-друге, і це дуже важливо, революція на телебаченні, яка відбудеться в найближчі роки, багато чого змінить на ринку. І вся влада в цій революції відійде власникам контенту, які зможуть його використовувати на великій кількості різних медіаплатформа. Продукт CCP якраз тут буде необхідний".
"Виручка самого ТНТ в 2010 році, як раніше говорив виданню Роман Петренко, склала 10,8 млрд руб. (близько 360 млн дол.), виходить, що канал перераховував майже третину всіх зборів CCP. ТНТ, по суті, змушений придбати CCP, оскільки надто вже велика його залежність від цього виробника", - визнає один зі співрозмовників газети "Комерсант". "Звичайно, навряд чи CCP може шантажувати канал своїм відходом, але їй цілком під силу диктувати свої ціни та умови співпраці", - пояснює він.