Російський "Газпром" створює мережу АЗС в Україні, повідомляє видання "Комерсант-Україна". Його дочірня компанія "Газпром нафта" скористалася зупинкою більшості НПЗ в країні і почала поставки бензину, переробленого за давальницькою схемою на одному з білоруських НПЗ. Експерти побоюються, що "Газпром" досить швидко отримає значну частину українського ринку, і це дозволить йому диктувати ціни на бензин.
У повідомленні говориться, що компанія уклала франчайзингову угоду з українсько-йорданським підприємством "Катрін" - мережею з п'яти однойменних АЗС: одна в Калинівці (Київська обл.) І чотири на трасі Київ-Одеса. "Катрін" також була власником нафтобази у Васильківському районі (обсяг резервуарного парку - 4,3 тис. кубометрів).
Джерело видання в "Газпром нафти" підтвердило цю інформацію. За його словами, вже на першому етапі компанія планує довести кількість франчайзингових АЗС в Україну до 100. "А в майбутньому їх кількість може бути збільшена", - говорить співрозмовник. Для порівняння, найбільший власник АЗС в Україну група "Приват" має 900 АЗС, а у другого за величиною гравця ринку - групи "Континіум" - їх близько 400.
"Газпром нафта" контролюється газовою монополією "Газпром". Компанія входить в п'ятірку лідерів російського ринку за обсягами видобутку нафти (53,9 млн т в 2011 р.). "Газпром нафта" володіє мережею АЗС, до складу якої входить близько 1,6 тис. станцій, розташованих в Росії, країнах СНД і Європі.
"Газпром нафта" вирішила вийти на український роздрібний ринок після початку переробки компанією нафти на давальницьких умовах на білоруському Мозирському НПЗ на початку цього року. "Сьогодні поставляти імпортні нафтопродукти в Україну стало вигідніше, ніж виробляти їх усередині країни. Звільнилася частину ринку, ніж ми і плануємо скористатися", - пояснило джерело в "Газпром нафти". Поставки нафтопродуктів із Білорусі, Росії та Казахстану зараз обкладаються вдвічі меншою експортним митом, ніж поставка нафти на українські НПЗ з Росії та Казахстану. Таким чином, за даними Міненерговугілля, собівартість виробництва тонни бензину в Україну вище, ніж в Росії і Білорусії, на 39%, а тонни дизпалива - на 47,5%. Українські НПЗ неодноразово зверталися в Мінекономрозвитку з проханням ввести імпортне мито на бензин і дизпаливо для захисту внутрішнього ринку. Проте міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі відмовилася підтримати НПЗ.
З березня по травень частка українських нафтопродуктів на ринку впала з 35% до 16%, відзначає експерт консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко: "Це пов'язано із закриттям Лисичанського НПЗ (належить ТНК-ВР)". На думку директора консалтингової компанії "А-95" Сергія Куюна, у "Газпрому" є можливість досить оперативно отримати контроль над більшою частиною українського ринку. "На етапі експансії компанія зможе запропонувати більш низькі ціни на нафтопродукти, оскільки переробляє в Білорусії свою власну нафту", - відзначає Сіренко.
Отримавши контроль над українським ринком нафтопродуктів, "Газпром" може підняти ціни, щоб повернути кошти, витрачені на експансію, вважає член комітету Верховної ради з ПЕК Олександр Гудима. "Саме так сталося в Сербії і Таджикистані, де компанія завоювала значну частину ринку, а потім підвищила ціни до більш високого рівня, ніж в сусідніх країнах", - говорить Гудима. У 2009-2010 рр.. "Газпром нафта" придбала компанії Sibir Energy і NIS (Сербія), а також кілька мереж АЗС в Казахстані та Таджикистані.
Надмірна залежність ринку від імпортних нафтопродуктів вже сьогодні не дозволяє Кабміну контролювати ціни на ньому, зазначає Сіренко. Зокрема, вчора в Експертно-аналітичної групи (ЕАГ) з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної галузі відзначили, що, незважаючи на значне зниження цін на нафту на міжнародних біржах, бензин в Україні дешевшає повільніше, ніж в інших європейських країнах. При цьому більше 60% реалізованих з початку року бензинів і дизпалива були імпортовані з європейських нафтопереробних заводів.
Директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич відзначає, що посилення залежності України від "Газпрому" знижує шанси країни на перегляд цін на енергоносії. "Україні зараз має найвищу ціну газу серед європейських країн. Це відбулося саме тому, що у нас немає альтернатив російським поставкам енергоносіїв", - говорить експерт.
Нагадаємо, чистий прибуток "Газпрому" за МСФЗ за 2011 р. виріс на 34,5% і склав 45,69 млрд дол.