Науково-виробниче підприємство "Салют" (належить російській державі) найближчим часом може припинити співпрацю з "Корпорацією Івченко" з виробництва двигунів Д-436 для літаків Ан-148 і Бе-200. З такою пропозицією російська компанія в червні звернулася до українського партнера, розповіли виданню вчора в НВП "Салют". Аналогічну пропозицію готується і по двигуну Д-27 для вантажних Ан-70, повідомляє "Комерсант-Україна".
"Інтелектуальні права на ці два двигуни належать Україні, і ми платимо за них великі роялті, - каже представник "Салюта", - при цьому Росія інвестувала в їх виробництва власні кошти. Продовжувати фінансування на таких умовах недоцільно". Обсяги виплат роялті в "Салюті" не уточнили.
По третьому спільному російсько-українському продукту - двигуну АІ-222 для Як-130 - пропонується інше рішення. Інтелектуальні права на нього належать обом партнерам, тому АІ-222 "Салют" має намір виробляти на своєму заводі в Омську, пояснив представник російської компанії.
Альтернативою розриву відносин з Україною в "Салюті" вважають створення СП на паритетних засадах. "Салют" пропонує внести в СП інтелектуальні права на двигуни, а також виробничі активи партнерів. У Мінпромторгу РФ виданню сказали, що підтримують цю пропозицію. "Росія може запропонувати багатомільярдні інвестиції в СП в рамках федеральної цільової програми, але без передачі інтелектуальних прав на ці двигуни вливання коштів не має сенсу", - заявив співрозмовник видання в міністерстві. Він зазначає, що "реакції української сторони на цю пропозицію поки не надходило". В "Корпорації Івченко" отримати коментар учора не вдалося.
Глава аналітичного відділу "Авіапорт" Олег Пантелєєв нагадує, що російська держава вже внесла до статутного капіталу "Салюту" 2 млрд руб. (71,2 млн дол.) Крім цього, в рамках проекту "Розвиток оборонно-промислового комплексу" у 2010-2012 роках планується інвестувати 3,5 млрд рублів (124,6 млн дол.) тільки на технічне переозброєння двигунобудівельного підприємства. Тому входження Росії в СП може бути цікаво і для України з точки зору істотних грошових вливань. Якщо відносини Росії та України щодо цих двигунів припиняться, це може негативно позначитися на темпах виробництва Ан-148, який вже замовлено низкою російських держструктур і авіакомпаній, вважає Пантелєєв. "Програма і так буксує: замість семи літаків в минулому році було проведено лише п'ять", - говорить експерт. Виробляти Д-436 Україна може і самостійно, але для запуску виробництва буде потрібен час.
Але Руслан Пухов з Центру аналізу стратегій і технологій, вважає, що створення СП малоймовірно. Він вважає, що українські двигунобудівники самодостатні і можуть обійтися без Росії. Експерт нагадує, що ВАТ "Мотор Січ", що входить в "Корпорацію Івченко" вже торгується на біржі. А "Салют", як вважає Пухов швидше за все буде внесений до Об'єднаної двигунобудівного корпорації.