В реконструкцію аеропортів України можуть вкласти до 1 млрд євро
На реконструкцію аеропортів мають намір залучити кошти бюджетів, ЄС і приватних інвесторів
У реконструкцію українських аеропортів, за оптимістичним сценарієм, можуть вкласти до 1 млрд євро. Про це йдеться в матеріалі РБК-Україна "Як влада планує ремонтувати аеропорти і розвивати українську авіацію".
Зокрема, для реалізації "Авіаційної транспортної стратегії України на період до 2030 року" Мінінфраструктури розраховує отримати кошти з різних джерел: з державного, місцевого бюджетів, від Євросоюзу, приватних інвесторів, самих аеропортів.
Згідно з планом, реконструкція регіональних аеропортів, які вказані в проекті документа, обійдеться Україні в 361-500 млн євро. Влада має намір отримати ці кошти за рахунок грантів від ЄС або кредитів від міжнародних фінансових організацій та національних фондів країн-партнерів.
Реконструкція столичного аеропорту "Київ" (Жуляни), а саме - подовження і посилення злітно-посадкової смуги для прийому без обмежень повітряних суден Boeing-737-900 і Airbus-321, буде здійснюватися за рахунок залученого кредиту. Розвиток під'їзних доріг та якісного наземного сполучення з цим аеропортом різними видами громадського транспорту - за рахунок коштів місцевого бюджету. Що стосується "Борисполя", то розвиток його транзитної інфраструктури буде фінансуватися за рахунок зменшення частки чистого прибутку, що відраховується до державного бюджету.
Згідно з оптимістичним сценарієм, загальна сума інвестицій в українські аеропорти оцінена в один мільярд євро. Два інших сценарії - базовий і реалістичний - передбачають менші суми: приблизно 75 млн євро і понад 520 млн євро.
"Сьогодні сума в один мільярд євро здається дуже великою. Тим не менше, значна частина цього фінансування буде покрита за рахунок залучення інвесторів, авіаційного бізнесу і з прибутку самих аеропортів. Адже світова практика показує, що залучений долар інвестицій в інфраструктуру аеропортів дає 2,5 долара додаткового економічного ефекту для регіону. Сумарний же економічний ефект для економіки держави ще більше. Тому, дану суму інвестицій скоріше можна вважати оптимальною для прогнозованого і впевненого розвитку авіагалузі", - зазначив глава авіаційного комітету при Торгово-промисловій палаті України Євген Дихне.
Якщо порівняти вартість будівництва супераеропортів в Досі, Ашхабаді, Атланті або новий аеропорт Стамбула, то там суми вкладень вимірюються мільярдами доларів, додає авіаційний експерт Богдан Долінце.
"На їхньому фоні, закладена сума виглядає досить невеликою. Але, разом з тим, треба розуміти, що навіть така відносно невелика у світових масштабах сума інвестицій може стати справжнім драйвером для подальшого конкурентного розвитку регіональних аеропортів. У нас є значні можливості для розвитку як транзитних, так і внутрішніх авіаперевезень. Стримуючим фактором тут виступає як низька купівельна спроможність населення, так і недостатньо розвинена інфраструктура аеропортів", - зазначив він.
У той же час експерт авіаринку Сергій Хижняк вважає головним недоліком проекту авіаційної стратегії як раз відсутність чіткої визначеності з джерелами фінансування.
"Документ не підкріплений грошима. Це загальна проблема всіх подібних документів. Крім того, стратегія відірвана від інших сфер економіки. Немає сенсу просто побудувати або реконструювати аеропорт, якщо в регіоні не розвиваються інші види бізнесу. У цьому випадку інвестиції держави в аеропорт не принесуть ніякої вигоди. Модернізований аеропорт повинен полегшити мобільність людей і бізнесу. Тільки в такому випадку є сенс вкладати кошти в авіавузол", - підкреслив він.
Нагадаємо, раніше повідомлялося, що Міністерство інфраструктури України пропонує побудувати ще один міжнародний аеропорт для Києва.