Для розвитку української нафтопереробної галузі державі необхідно приділити першочергову увагу її захисту від недобросовісної конкуренції - контрабанди та фальсифікату, а також посилити стандарти якості нафтопродуктів. У той же час огорожа українських НПЗ від зовнішнього світу парканом з мит або квот не тільки не вирішить їх ключову проблему, а й призведе до зростання цін і невдоволення споживачів. Про це заявив президент Асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів Україна», до якої входять найбільші учасники паливного ринку країни Леонід Косянчук.
«Головними ворогами української нафтопереробки є безподатковий, а не легальний, імпорт, і фальсифікат, який також не містить в собі податкового навантаження. Запорука успішної роботи українських НПЗ - у створенні цивілізованого ринку, від чого виграють усі: і держава, і бізнес, і споживач», - вважає глава галузевого об'єднання.
Ще одним потужним важелем позитивного впливу в Асоціації вважають скасування старих стандартів якості нафтопродуктів, які продовжують діяти паралельно з новими вимогами.
«Провідні НПЗ - в Кременчуці і Лисичанську - інвестували кошти в модернізацію, щоб вийти на новий рівень якості Євро-4. І відмова захистити їх від конкуренції з більш дешевим пальним Євро-2 є ознакою непослідовності держави. Тому не дивно, що інвестувати в перехід на Євро-5 вже ніхто не поспішає, вимагаючи від держави гарантій захисту вкладень, - говорить Косянчук. - Якщо ж буде реалізована ініціатива Міністерства інфраструктури скасувати диференціальні ставки акцизу на ДП в залежності від якості з одночасним продовженням застарілих стандартів, то мотивація реконструювати нафтопереробні потужності України і зовсім зникне».
Глава об'єднання нагадав, що Міненерговугілля переносить скасування старих стандартів, діючих з 2007 р., і нещодавно висловило намір продовжити їх і в 2012 р. Своє рішення чиновники пояснюють неготовністю перейти на нові стандарти державного Шебелинського газопереробного заводу, що входить до складу дочірньої компанії «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України».
«На долю цього виробника припадають менше 5% національного паливного балансу, чому під них повинні підлаштовуватися інші 95% ринку і страждати 100% споживачів?» - Зазначив Косянчук, підкресливши, що в якості винятку на продукцію Шебелинського ГПЗ можна розробити технічні умови.
У той же час в об'єднанні не схильні драматизувати ситуацію навколо модернізації українських НПЗ. «Занепад нафтопереробної галузі - повністю на совісті власників НПЗ, які придбали свої підприємства за безцінь і втратили час для їх розвитку, незважаючи на сприятливий режим постачання нафти з Росії і тісний опіку держави аж до 2005 р. Чому за ці помилки в інвестиційній політиці тепер повинен розплачуватися український автомобіліст, якому пропонують допомогти нафтопереробним компаніям через підвищення цін на паливо?»- зазначає асоціація.
Для стимулювання розвитку нафтопереробки уряду і нафтопереробним компаніям необхідно розробити і підписати детальний комплекс зобов'язань, аж до графіка будівництва кожної установки, як це зроблено в Росії, і передбачити санкції за невиконання програми. Зі свого боку держава повинна гарантувати належний прикордонний і митний контроль, відновлення програми контролю якості палива на нафтобазах та АЗС і сприятливий податковий режим, що стосується ввезення специфічного обладнання для модернізації.