Розвиток швидкісного залізничного сполучення в Україні відкриває нові можливості для сучасного ринку праці та зайнятості, збільшує шанси розвитку тих територій, які ще вчора вважалися провінційними, і задає однакові стандарти життєдіяльності для центру і периферії країни. Про це заявила в ході експертного опитування Інституту Горшеніна експерт Інституту Марина Ткаченко.
За її словами, зручне, оптимізоване транспортне сполучення - один з основних факторів розвитку територій. "Швидкість і комфорт пасажироперевезень, скорочення часу, який людина проводить у дорозі - це те, що долає протиріччя, що ще недавно існувала в Україні, між темпом життя, що зріс, з одного боку і фізичними відстанями між регіонами країни - з іншого. Можливість комфортно і швидко переміститися протягом світлового дня з однієї точки країни в іншу робить якісно інший ділове життя і відкриває нові можливості для сучасного ринку праці та зайнятості", - вважає експерт.
Марина Ткаченко звернула увагу, що в даний час більшість українців не прив'язані до місця проживання, прагнуть переміщатися як можна швидше, працюють в проектному режимі і поєднують у своїй діяльності та бізнесі дві і більше територій. "Таким чином, швидкісні залізничні перевезення, безумовно, підвищують якість життя людей", - резюмувала експерт.
Ще один дуже важливий момент, на її думку, пов'язаний з тим, що зручні і швидкі транспортні артерії "долають анахронічну схему" центр-провінція": "Рівний доступ до швидкісного транспорту і інфраструктурна модернізація вже тепер більшості обласних центрів - все це збільшує шанси розвитку тих територій, які ще вчора вважалися провінційними, і задає однакові стандарти життєдіяльності для центру і периферії країни", - констатувала Марина Ткаченко. "Запуск швидкого залізничного сполучення на розвиток міст впливає і дуже серйозно. Оскільки це дозволяє людям, при відповідному комфорті і скороченні часу пересування в дорозі, в рази збільшувати мобільність, яку вимагає швидкість розвитку нинішнього суспільства", - підкреслив екс-міністр регіонального розвитку, народний депутат, член Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Анатолій Близнюк.
На думку директора Європейської бізнес асоціації Ганни Дерев'янко, швидкісне залізничне сполучення стимулює розвиток бізнес-відносин. "Швидше відбуваються контакти. Ясна річ, бізнесмени можуть спілкуватися і по телефону, скайпу, за допомогою інших засобів комунікації, але іноді виникає необхідність приїхати один до одного. У цьому випадку дуже допомагає швидкісне залізничне сполучення, коли за, умовно, пару годин можна досягти будь-якої точки України (у перспективі)", - зазначила експерт в коментарі Інституту Горшеніна. Ганна Дерев'янко вважає, що швидкісні залізниці можуть, в цьому плані, стати в один ряд з дешевим авіасполученням. Крім того, відзначає експерт, це впливає і на туристичний розвиток. "Якщо людям буде зручно і комфортно повідомлятися між різними містами, я впевнена, що туризм буде набирати обертів, навіть усередині країни", - вважає Ганна Дерев'янко.
При цьому, за її словами, потрібно звертати увагу на розвиток інфраструктури в тих містах, з якими відбувається повідомлення: на наявність, наприклад, і дешевих, і середніх за ціною, і дорогих готелів, які можуть прихистити у себе туристів, і якісних ресторанів , і так далі. "Однак зручне і швидке повідомлення є ключовим. Оскільки можна мати класний ресторан і класний готель, але якщо до них неможливо, незручно добиратися - то бажання великого їхати в такий готель не виникне", - резюмувала експерт.
Конкретні приклади вже досягнути завдяки швидкісному залізничному сполученню результатів розвитків територій в Україні привів експерт у транспортній сфері Олександр Кава: "Вже можна сказати про суттєве підвищення доступності курортного регіону Миргород, який отримав швидкісне сполучення з багатьма містами, в тому числі, з Києвом: час у шляху з Києва до Миргорода скоротилося до 2 годин. Що робить його більш привабливим як для туристів з України, так і для іноземців". Крім того, за словами експерта, розвиток швидкісного сполучення стало "великим плюсом" для Полтави: "Місто мало посереднє сполучення з багатьма великими містами України. Тепер час у дорозі від Києва складає всього 2 години 50 хвилин, що набагато швидше, ніж навіть автомобільним транспортом . Час у дорозі між Полтавою і Харковом скоротився до трохи більше ніж 1 годинии. Плюс з'явилася можливість доїхати до Донецька за три години. Відповідно, це стимулює підвищення економічної активності в регіоні ", - резюмував експерт в ході експертного опитування Інституту Горшеніна.
Перспектива розвитку швидкісного сполучення, за словами експерта, добре видно на світовому досвіді. "На прикладі інших країн, швидкісний і високошвидкісний рух стимулює економічний розвиток у регіоні, через який проходять ці поїзди. Оскільки високошвидкісна лінія дозволяє не тільки запускати потяги, які долають відстань між великими містами. Але за цими ж лініях ходять потяги, які роблять більшу кількість зупинок, що дозволяє істотно змінити ситуацію на ринку праці. Тобто люди отримують доступ до більшої кількості нових робочих місць. А це, у свою чергу, призводить до збільшення доходів жителів регіонів, що, знову ж, стимулює економічний розвиток, розвиток супутніх додаткових послуг в цих містах", - констатує експерт.
Нагадаємо, в 2012 році "Укрзалізниця" почала експлуатувати куплені в Кореї швидкісні поїзди Інтерсіті +. З 26 травня 2013 швидкісні електропоїзди почали курсувати в напрямку Криму. Нові напрямки Донецьк-Сімферополь, Дніпропетровськ-Сімферополь і Харків-Сімферополь не вплинули на кількість нічних поїздів. Крім того, відкрито новий маршрут Київ-Тернопіль, а маршрут Київ-Дніпропетровськ продовжений до Запоріжжя. За час експлуатації поїздами Інтерсіті + було перевезено 2 млн пасажирів.