Головною перевагою розподілу держзамовлення між вузами на конкурсній основі є рівність і справедливість по відношенню до всіх вузів, впевнений голова Громадської ради при Міносвіти та науки, секретар Спілки ректорів ВНЗ України Ярослав Болюбаш.
«Я згоден, що держзамовлення потрібно формувати на конкурсних засадах, адже це крок вперед у розвитку нашої вищої освіти. Головне, що тут працює принцип рівності учасників за певними критеріями. Але одночасно діє принцип відповідальності, яку ректор несе перед своїм колективом, адже, якщо не підготуєш базу - не виграєш конкурс», - зазначив Болюбаш
Він прогнозує, що завдяки розподілу держзамовлення між вузами на конкурсній основі в багатьох університетах можуть відсіятися непрофільні спеціальності. «Тобто, припустимо, спеціальність «економіка» в педагогічному вузі або «правознавство» в університеті культури», - сказав Болюбаш.
Він підкреслив, що головною перевагою новації є рівність і справедливість по відношенню до всіх вузів. «Зараз розподіл бюджетних місць відбувається таким чином - пропозиція за кількістю місць кожен університет погоджує з органами місцевої влади, потім його подають в Міносвіти, далі Мінекономіки аналізує ринок праці, його насиченість, наповнення. Проблема цієї системи в тому, що в остаточному підсумку одна людина приймає рішення, скільки вузу видати місць, тоді як при новій системі - ціла комісія. Тобто, зростає «показник справедливості», - підкреслив фахівець.
У той же час, на думку експерта, новація буде успішна лише в тому випадку, якщо в ній будуть враховані всі можливі ризики. «Потрібно детально відпрацювати положення, тобто, сам механізм проведення конкурсу. Ми повинні також враховувати, що університет не може один рік виграти держзамовлення, а на другий рік - уже немає. Крім того, необхідно розуміти, що університети на периферії виконує не тільки освітню функцію, але функцію центру культури. Це дуже делікатне питання. Але, наскільки мені відомо, Міносвіти та Мінекономіки уважно відпрацьовують ці питання», - заявив Болюбаш, подчеркеув, що нова система розподілу держзамовлення у виші базується на світовому досвіді.
Нагадаємо, 1 січня ц.р. набув чинності закон «Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів», прийнятий у листопаді 2012 р. Верховною Радою.