У Верховній раді зареєстрували відразу два нових законопроекти про промислове забруднення - після того, як попередній проект №4167 тричі провалився в парламенті і був відкликаний.
Про це пише РБК-Україна з посиланням на "ЕкоПолітика".
Перший - "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення" (№6004), автором якого вказана нардеп від "Голосу" Олександра Устинова.
Проект визначає вимоги до інтегрованого екологічного дозволу, перелік видів діяльності, які вимагають отримання цього інтегрованого екологічного дозволу, і процедуру його видачі, а також перераховує підстави для відмови в такій видачі. Крім того, проект визначає особливості моніторингу викидів і контролю суб'єктів господарювання, а також містить розширені обов'язки оператора забруднює установки, в тому числі в частині допуску контролюючих органів для перевірки. Також проект передбачає скорочення терміну переходу на НДТМ - новий довідник доступних технологій і методів, що використовуються в промисловості. Примітно, що в цьому проекті, як і в проваленому "побратимі" №4167, відсутні механізми залучення інвестицій, необхідних для модернізації, хоча мова йде про мільярди євро.
Другий законопроект - альтернативний, носить назву "Про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності" (№6004-1). Його автор - нардеп від "Слуги народу" Олег Марусяк.
Основні положення законопроекту схожі: визначення основних вимог до інтегрованого вирішення, перелік видів діяльності, які вимагають його отримання, процедура видачі та підстави для відмови, а також випадки, в яких дозвіл може бути відкликано або анульовано.
Проект також передбачає перехід на НДТМ, але право розробляти і затверджувати висновки НДТМ автор пропонує віддати Кабінету міністрів. Зазначено також, що обов'язковим є публічне обговорення нових норм.
Також проект передбачає, що відступ від нормативів НДТМ може надаватися на термін не більше 7 років і 15 років з дня введення в дію висновків, а положення про моніторинг викидів вводиться в дію через 2 роки з дня введення в дію висновків НДТМ.
Нагадаємо, законопроект №4167, який провалила Верховна рада, передбачав перехід української промисловості на європейський збірник найкращих доступних технологій (НДТМ) за чотири роки.
Проти цього закону виступили ряд міжнародних профільних асоціацій і навіть екологи. Так, в Європейській бізнес-асоціації заявили, що введення в дію нових еконорматівів протягом 4 років нереально, адже деякі країни ЄС досі впроваджують НДТМ, хоча почали десятки років назад.
Крім того, ЄС бере участь в модернізації промисловості на засадах державно-приватного партнерства, і забезпечує бізнес пільгами, субсидіями і кредитами. У той час, як в українському законі взагалі відсутні фінансові інструменти і механізми залучення мільярдів, які потрібно інвестувати в модернізацію.
Як повідомлялося, раніше в Союзі хіміків заявляли, що прийняття закону про зниження промислових викидів в запропонованому урядом вигляді вб'є промисловість, оскільки підприємства не мають мільярдів на екомодернізацію. Їм потрібна підтримка держави.