У Верховній Раді пропонують заборонити продаж алкоголю в комплекті з іншими товарами.
Відповідний проект закону про зміни в законодавстві "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" зареєстровано 2 лютого (№3865).
Як пояснює один з авторів змін, народний депутат України Геннадій Чекіта, мова в них йде про заборону продажу разом з алкогольними та тютюновими виробами різних наборів з додатковими товарами, але за ціною самого напою або сигарет.
"В магазинах то і справа з'являються так звані акційні пропозиції, коли разом з алкоголем продають який-небудь посуд, чарки, дрібні подарункові товари, змушуючи таким чином звернути увагу на алкоголь людей, які, можливо, і не збиралися його купувати. Або, наприклад, алкогольні напої конкретної торгової марки або конкретного виробника продаються за значно зниженою ціною. В торгових мережах дуже поширені факти реалізації наборів, до складу яких входить пляшка горілки і, наприклад, пляшка безалкогольного напою. При цьому вартість такого набору встановлена на рівні мінімальної роздрібної ціни на пляшку горілки. І все під виглядом акційного набору", - пояснює Чекіта.
Депутат підкреслює, що включення вартості іншого товару до складу вартості акційних наборів "горілка плюс інший товар" - це приховане зменшення мінімальних роздрібних цін на алкоголь. Реалізація алкогольних напоїв в складі товарних наборів за привабливими цінами підвищує попит покупців на цей товар і зростання продажу, а в результаті заохочує і його вживання.
"Досить хитра реклама алкоголю, оскільки його вартість набагато перевищує вартість долучених до нього безалкогольних напоїв. Причому реклама, заборонена українським законодавством. Оскільки відповідно до ст. 22 закону "Про рекламу" реклама алкогольних напоїв, знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв", - зазначає Чекіта.
Нардеп зазначає, що поширення такої реклами, крім усього іншого, дає можливість виробникам алкоголю отримувати неправомірні конкурентні переваги перед іншими виробниками, продукція яких продається без додаткового стимулювання продажів.
"Прийняття законопроекту дасть можливість припинити відкрите і приховане стимулювання придбання та вживання алкогольних напоїв і усуне умови для отримання недобросовісних конкурентних переваг окремими їх виробниками", - йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.
Зазначимо, що проблема з продажем так званих "акційних" алкогольних наборів сьогодні дуже актуальна. За даними ЗМІ, цей незаконний хід активно використовують деякі виробники міцних напоїв для збільшення продажів своєї продукції. Відзначається, що такий метод став особливо популярним після підняття мінімальних роздрібних цін на алкоголь, коли МРЦ на півлітрову пляшку горілки досягла позначки в 54,90 грн. Для того, щоб підняти привабливість товару в очах споживачів і продати горілку дешевше встановленої державою мінімальної ціни, виробники горілки почали продавати продукт в поєднанні з іншими товарами, наприклад, безалкогольними напоями.
За даними експертів, завдяки масштабному моніторингу торговельних мереж співробітникам Державної фіскальної служби і Держспоживстандарту сьогодні вдається припиняти грубі факти таких правопорушень. На великі суми штрафують як недобросовісних виробників, так і торговельні точки - за порушення законодавства про захист прав споживачів та про рекламу.
При цьому, незважаючи на старання контролюючих органів, проблема з використанням "примоток" до алкоголю все ще залишається відкритою. Саме жорсткість законодавства про обіг спирту та алкогольних напоїв має стати тим стримуючим чинником, який допоможе боротися з незаконними акційними наборами, впевнені експерти.